Yrittäjyyskasvatuksen integroiminen opetukseen
Kyseessä on keraamisen teoksen (reliefin) suunnittelu- ja valmistusprojekti, jossa harjoitellaan yrittäjämäistä työskentelyä asiakaslähtöisesti. Oppija luo aikataulusuunnitelman, joka pohjalta työskentely etenee vaiheittain. Työ tehdään ulkopuoliselle taholle, jolloin oppija joutuu luovimaan oman tyylinsä ja asiakkaan toiveiden välimaastossa. Asiakaslähtöisessä työskentelyssä paras mahdollinen lopputulos on se, että asiakas on tyytyväinen saamaansa palveluun. Muistettava on kuitenkin se, että tässä projektissa oppija on alansa asiantuntija, jonka on kyettävä sanomaan asiakkaalle, mitä on mahdollista toteuttaa ja mitä ei. Projekti on suunniteltu sisällöltään niin, että se voidaan toteuttaa yksin tai pienryhmissä muiden alojen oppijoiden kanssa.
Työskennellään projektissa yrittäjämäisesti, asiakaslähtöisesti ja hyödynnetään valmistusprosessissa muita koulutuslinjoja ja materiaalihankinnoissa maahantuojia. Oppija suunnittelee työn aikataulutuksen, prosessin suunnittelun, sekä tuotteen valmistuksen asiakkaan toiveiden mukaiseksi.
Yrittäjä myy omaa ammattitaitoaan valitsemallaan alalla muille, joko toisille yrityksille, yhteisöille tai yksityisille asiakkaille. Ammattimaisessa työskentelyssä sovelletaan omaa ammattitaitoa asiakkaan toiveiden mukaisesti. Ajatuksena "yrittäjä saa tehdä mitä haluaa" ei nykypäivänä päde 100%:sti edes taiteilijoiden parissa, joten asiakaslähtöisen työskentelyn harjoittelu on tärkeää, etenkin silloin jos oppijan tarkoituksena on harjoittaa yritystoimintaa.
Miten tuet oppijan sisäistä ja ulkoista yrittäjyyttä?
Sisäinen yrittäjyys on tekijän tapaa asennoitua työhönsä osana isompaa kokonaisuutta. Itsenäisyys, motivoituneisuus ja sitoutuminen työhön kuvastaa sisäistä yrittäjyyttä.
Projekti edellyttää ja opettaa vastuullisuutta; oppijat ovat tilanteessa, jossa he vastaavat työnsä etenemisestä kolmannelle osapuolelle, joka on osaltaan investoinut oppijan kykyyn tuottaa toivottu/haluttu lopputulos. Oletetaan, että oppijat ovat opiskelleet keramiikkaa, eli materiaalin tuomat rajoitteet ja mahdollisuudet ovat tiedossa, sekä työvaiheiden, -välineiden ja laitteiden käyttö on hallinnassa. Opitaan asiakas- ja projektityöskentelyä, suunnitelmallisuutta, sekä ajankäytönhallintaa. Opettajan rooli on olla ohjaaja.
Miten ohjaat oppijaa urapolun suunnittelussa?
Kartoittamalla vaihtoehdot, millä tavoin voi työllistyä kys. ammattiin ja suosittelemalla työharjoittelun suorittamista mahdollisesti sellaisissa paikoissa, jossa näkee itsenä työskentelevän tulevaisuudessa. Jos ajatuksena oppijalla on tulevaisuudessa työllistää itsenä yrittäjänä, työharjoittelun suorittaminen pienyrityksessä tai palkollisia työllistävässä yrityksessä voi auttaa huomattavasti oman urapolun suunnittelussa.
Miten ohjaat oppijaa näkemään yrittäjyyden yhtenä työllistymisen mahdollisuutena?
Realistisesti asiasta keskustelemalla, näyttämällä, kokeilemalla. Osaltaan tämä projekti antaa mahdollisuuden päästä kokeilemaan, millaista on tehdä työtä, jossa oppija vastaa työn tuloksesta asiakkaalle suoraan, ja on kaikista työskentelyprosesseista itse vastuussa. Yrittäjyys antaa paljon vapauksia ja mahdollisuuksia, mutta on samalla paljon haastavampaa ja raskaampaa kuin esimerkiksi palkkatyössä oleminen. Viimeaikoina yrittäjyyttä on mielestäni glorifioitu koulumaailmassa ja mediassa liikaa, annetaan ymmärtää että se on helppo tapa työllistyä ja pärjätä omillaan. Kun yrittäjyydestä puhutaan vakavasti oppijoille työllistymisvaihtoehtona, silloin pitää myös pystyä kertomaan asiat niin kuin ne on; se vaatii usein paljon enemmän omistautumista kuin palkkatyössä oleminen, pitää olla motivaatiota, ongelmanratkaisu- ja stressinsietokykyä, sekä uskoa omiin taitoihin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että näitä edellä mainitsemiani asioita pitää jo olla, jos yrittäjyyttä harkitsee. Parhaimpia asioita yrittäjyydessä on mielestäni se, miten paljon kehityt ja kasvat ihmisenä ja oman työsi taitajana. Olen itselleni valinnut alan, jossa en näe rajoja oppimisen ja taitojen kehittymisen suhteen, joka innostaa minua menemään töihin joka päivä. Tällaisista asioita oppijoiden kanssa pitäisi puhua, kertoa reilusti yrittäjyyden hyvät ja huonot puolet, sen vapaudet ja vaikeudet.
Miten integroit projektiisi ammatillisia aineita yli tutkintorajojen?
Tämä projekti on mahdollista toteuttaa täysin oman koulutuslinjan sisällä, mutta taipuu hyvin esimerkiksi ryhmäprojektiksi monien eri aineiden oppijoiden kanssa. Projetin tarkoituksena on suunnitella ja valmistaa asiakkaalle seinäreliefi. Suunnitteluvaiheessa ja asiakastapaamisissa mukana voi olla tilasisustus-linjan oppija, jonka avulla voidaan tehdä sommitelmasuunnittelua yhteistyössä asiakkaan ja työn valmistavan oppijan kanssa; jos tiedetään, millaiseen tilaan reliefi tullaan sijoittamaan, tilasisustustuksen avulla voidaan luoda suunnitelmaa teoksen koosta, väristä ja tekstuurista. Graafisen linjan oppijan kanssa voidaan tehdä mallinnokset ja esityskuvat valmiista teoksesta esitettäväksi asiakkaalle ja muulle ryhmälle. 3D-mallintamisessa voidaan hyödyntää tuotemuotoilun oppijoita. Mitä useampaa eri aineiden oppijaa on mukana projektissa, sitä laajempi siitä kasvaa, mutta yksinkertaisimmillaan projekti on pelkästään yhden oppijan tehtävissä oleva.
Miten integroit projektiisi yhteisiä aineita?
Projektin avulla voidaan käsitellä yrittäjyyteen liittyviä opintoja, sekä viestintä- ja vuorovaikutus taitoja niin oppijoiden kuin kolmannen osapuolen, eli asiakkaan välillä. Suunnitteluprosessissa voidaan hyödyntää kuvataiteita sekä digitaalisia työkaluja.
Työskennellään projektissa yrittäjämäisesti, asiakaslähtöisesti ja hyödynnetään valmistusprosessissa muita koulutuslinjoja ja materiaalihankinnoissa maahantuojia. Oppija suunnittelee työn aikataulutuksen, prosessin suunnittelun, sekä tuotteen valmistuksen asiakkaan toiveiden mukaiseksi.
Yrittäjä myy omaa ammattitaitoaan valitsemallaan alalla muille, joko toisille yrityksille, yhteisöille tai yksityisille asiakkaille. Ammattimaisessa työskentelyssä sovelletaan omaa ammattitaitoa asiakkaan toiveiden mukaisesti. Ajatuksena "yrittäjä saa tehdä mitä haluaa" ei nykypäivänä päde 100%:sti edes taiteilijoiden parissa, joten asiakaslähtöisen työskentelyn harjoittelu on tärkeää, etenkin silloin jos oppijan tarkoituksena on harjoittaa yritystoimintaa.
Miten tuet oppijan sisäistä ja ulkoista yrittäjyyttä?
Sisäinen yrittäjyys on tekijän tapaa asennoitua työhönsä osana isompaa kokonaisuutta. Itsenäisyys, motivoituneisuus ja sitoutuminen työhön kuvastaa sisäistä yrittäjyyttä.
Projekti edellyttää ja opettaa vastuullisuutta; oppijat ovat tilanteessa, jossa he vastaavat työnsä etenemisestä kolmannelle osapuolelle, joka on osaltaan investoinut oppijan kykyyn tuottaa toivottu/haluttu lopputulos. Oletetaan, että oppijat ovat opiskelleet keramiikkaa, eli materiaalin tuomat rajoitteet ja mahdollisuudet ovat tiedossa, sekä työvaiheiden, -välineiden ja laitteiden käyttö on hallinnassa. Opitaan asiakas- ja projektityöskentelyä, suunnitelmallisuutta, sekä ajankäytönhallintaa. Opettajan rooli on olla ohjaaja.
Miten ohjaat oppijaa urapolun suunnittelussa?
Kartoittamalla vaihtoehdot, millä tavoin voi työllistyä kys. ammattiin ja suosittelemalla työharjoittelun suorittamista mahdollisesti sellaisissa paikoissa, jossa näkee itsenä työskentelevän tulevaisuudessa. Jos ajatuksena oppijalla on tulevaisuudessa työllistää itsenä yrittäjänä, työharjoittelun suorittaminen pienyrityksessä tai palkollisia työllistävässä yrityksessä voi auttaa huomattavasti oman urapolun suunnittelussa.
Miten ohjaat oppijaa näkemään yrittäjyyden yhtenä työllistymisen mahdollisuutena?
Realistisesti asiasta keskustelemalla, näyttämällä, kokeilemalla. Osaltaan tämä projekti antaa mahdollisuuden päästä kokeilemaan, millaista on tehdä työtä, jossa oppija vastaa työn tuloksesta asiakkaalle suoraan, ja on kaikista työskentelyprosesseista itse vastuussa. Yrittäjyys antaa paljon vapauksia ja mahdollisuuksia, mutta on samalla paljon haastavampaa ja raskaampaa kuin esimerkiksi palkkatyössä oleminen. Viimeaikoina yrittäjyyttä on mielestäni glorifioitu koulumaailmassa ja mediassa liikaa, annetaan ymmärtää että se on helppo tapa työllistyä ja pärjätä omillaan. Kun yrittäjyydestä puhutaan vakavasti oppijoille työllistymisvaihtoehtona, silloin pitää myös pystyä kertomaan asiat niin kuin ne on; se vaatii usein paljon enemmän omistautumista kuin palkkatyössä oleminen, pitää olla motivaatiota, ongelmanratkaisu- ja stressinsietokykyä, sekä uskoa omiin taitoihin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että näitä edellä mainitsemiani asioita pitää jo olla, jos yrittäjyyttä harkitsee. Parhaimpia asioita yrittäjyydessä on mielestäni se, miten paljon kehityt ja kasvat ihmisenä ja oman työsi taitajana. Olen itselleni valinnut alan, jossa en näe rajoja oppimisen ja taitojen kehittymisen suhteen, joka innostaa minua menemään töihin joka päivä. Tällaisista asioita oppijoiden kanssa pitäisi puhua, kertoa reilusti yrittäjyyden hyvät ja huonot puolet, sen vapaudet ja vaikeudet.
Miten integroit projektiisi ammatillisia aineita yli tutkintorajojen?
Tämä projekti on mahdollista toteuttaa täysin oman koulutuslinjan sisällä, mutta taipuu hyvin esimerkiksi ryhmäprojektiksi monien eri aineiden oppijoiden kanssa. Projetin tarkoituksena on suunnitella ja valmistaa asiakkaalle seinäreliefi. Suunnitteluvaiheessa ja asiakastapaamisissa mukana voi olla tilasisustus-linjan oppija, jonka avulla voidaan tehdä sommitelmasuunnittelua yhteistyössä asiakkaan ja työn valmistavan oppijan kanssa; jos tiedetään, millaiseen tilaan reliefi tullaan sijoittamaan, tilasisustustuksen avulla voidaan luoda suunnitelmaa teoksen koosta, väristä ja tekstuurista. Graafisen linjan oppijan kanssa voidaan tehdä mallinnokset ja esityskuvat valmiista teoksesta esitettäväksi asiakkaalle ja muulle ryhmälle. 3D-mallintamisessa voidaan hyödyntää tuotemuotoilun oppijoita. Mitä useampaa eri aineiden oppijaa on mukana projektissa, sitä laajempi siitä kasvaa, mutta yksinkertaisimmillaan projekti on pelkästään yhden oppijan tehtävissä oleva.
Miten integroit projektiisi yhteisiä aineita?
Projektin avulla voidaan käsitellä yrittäjyyteen liittyviä opintoja, sekä viestintä- ja vuorovaikutus taitoja niin oppijoiden kuin kolmannen osapuolen, eli asiakkaan välillä. Suunnitteluprosessissa voidaan hyödyntää kuvataiteita sekä digitaalisia työkaluja.
Kommentit
Lähetä kommentti