Turvallisuus
Pelastuslaki velvoittaa oppilaitosta onnettomuuksien ehkäsyyn, varautumiseen sekä onnettomuustilanteissa toimimiseen, rakentaa ja ylläpitää väestönsuojia sekä osallistua pelastustustoiminnan tehtäviin. Pelastustoimen viranomaiset osaltaan ohjaavat, neuvovat ja valvovat näiden asetusten toteutumista.
Muunmuassa oppijoille pidettävät sammutuslaitteiden demonstraatio-näytökset ovat osaltaan oppilaitokselta velvoitettu, mutta myös pelastustoimen henkilöstön antamaa opastusta onnettomuustilanteisiin.
Poistumistiet on oltava selkeästi merkattu, sekä ulostulo-, että pelastustiet on pidettävä kunnossa ja vapaina. Sammutus-, pelastus- ja torjuntakalusto on oltava helposti saatavilla ja toimintakunnossa.
Rakennuksen pelastussuunnitelmassa tulee olla selostus vaarojen ja riskien arvioinnista, tilojen turvallisuusjärjestelyistä, tilojen käyttäjille jaettava ongelma- ja vaaratilanne ohjeistus, sekä mahdollisia muita kohteen omatoimiseen varautumiseen liittyviä toimenpideohjeita.
Opetusharjoittelu ja turvallisuuskansio
Opetusharjoittelussani löytyy luokkahuoneista turvallisuusohjeet niin opettajalle kuin oppijalle:
Luokkahuoneessa löytyy tiedot siitä, mihin ja keneen olla yhteydessä jos hätätilanne sattuu, sekä laitoksen evakuointisuunnitelma, erillisessä kuvassa löytyy kartta hätäpoistumistiestä. Jos kuullaan yleinen hätämerkki, kerrotaan, miten odottaa lisäinformaatiota, sekä kuinka toimia eri tilanteissa. Tärkeimpänä toimintaohjeet kaasu- ja säteilyvaaran uhatessa. Tämä tila tarkastettu- kyltti on osa opettajien evakuoimistehtävää; jos koulussa syttyy esimerkiksi tulipalo, jokaisella opettajalla on oma vastuu-luokkakäytävä, tyypillisesti se käytävä, jossa he opettavat. Vaaratilanteen sattuessa opettajien pitää huone huoneelta käydä käytävät läpi, ja kun huone on tarkistettu ja tyhjennetty, yllä oleva kyltti ripustetaan oven ulkopuolelle. Oppilaitoksella on säännölliset poistumisharjoituksia, sekä opettajille ensiapukursseja.
Kao:lla, Kajaanin lukiolla ja Edukailla on yksi yhteinen turvallisuus kansio Intrassa, opetushenkilökunnan verkossa.
Turvallisuuskansion sisältö lyhyesti:
1 Kiusaamisen vastainen toimintamalli: Kiusaamista käsitellään koulukiusaamisen , työpaikkakonfliktien ja oppilaitosyhteisön hyvinvoinnin näkökulmasta. Kansio sisältää toimintaohjeet opettajalle, joka kohtaa kiusaamistilanteen, myös jos kiusaamista tapahtuu henkilöstötasolla.
2 Kriisitoimintamalli: Lukion hyvinvointiryhmä on laatinut kriisitilanteiden toimintaohjeen, joka kertoo miten toimitaan eri kriisitilanteissa, esimerkiksi kuolemantapauksessa, miten jälkihoito etenee, ja miten tunnistaa vaikeudet ajoissa.
3 Pelastus- ja turvallisuussuunnitelma: Tässä osiossa listataan toimintaohjeet eri vaaratilanteisiin, ks. yllä olevat kuvat luokkahuoneen seinästä.
4 Päihdetoimintamalli: Sisältää toimintaohjeet opettajalle oppijan päihdetapauksessa. Miten toimia, jos oppija on selkeästi päihtyneenä koulussa. Jos on epäilys huumausaineiden käytöstä, hallussapidosta tai välittämisestä, yhteys joko rehtoriin tai terveydenhoitajaan. Asiat käsitellään opiskelijahuoltoryhmässä. Tässä osiossa on myös listaus päihteiden käytön "tunnusmerkeistä", sekä eri huumausaineiden käytön näkyvistä oireista.
5 Tasa-arvosuunnitelma: oppilaitosten on huolehdittava, että naisilla ja miehillä on samat mahdollisuudet koulutukseen ja ammatilliseen kehitykseen, sekä että opetus-, tutkimus- ja oppiaineisto tukevat tasa-arvolain tarkoituksen toteutumista. Oppilaitosten on laadittava tasa-arvosuunnitelma, sekä ehkäistä syrjintää.
6 Työhyvinvointi: Työhyvinvointi syntyy arjessa työtä ja yhteistyötä tekemällä. Työnantaja vastaa hyvinvoinnin perustasta; turvallisista oloista, osaavasta johtamisesta ja työn suunnittelusta. Jokaisella työyhteisön jäsenellä on vastuu sekä työyhteisön hyvinvoinnista että omasta voinnistaan. Työhyvinvointi rakentuu neljästä näkökulmasta; osaaminen, rakenne, vointi ja yhteistyö.
7 Vakuutusturva KAO ja Kajaanin lukio: Vakuutusturvassa kerrotaan, millä tavoin ja missä tilanteissa oppijat ja henkilökunta ovat vakuutettuja koulun puolesta, toimintaohjeet tapaturmatilanteeseen, sekä tapaturmayhteyshenkilöiden tiedot.
8 Väkivaltatilanteet: Jos oppija on väkivaltainen; miten sitä voidaan ennaltaehkäistä, miten väkivaltatilanteessa toimitaan, toiminta tilanteen päätyttyä, sekä jatkotoimenpiteet.
Turvallisuussuunnitelma:
RISKIT JA UHAT MITEN TOIMIN
- Tulipalo
- Pelasta, varoita, sammuta, rajoita, hälytä, sekä Opettajan evakuointimenettely
- Sairaskohtaus/tapaturma - Selvitä mitä on tapahtunut, anna hätäensiapu, hälytä apua
- Kiusaaminen/syrjintä
- Puutu, keskustele kaikkien osapuolien kanssa, kuulemiskertomus- dokumentti. Jos sopuun ei päästä, jatkotoimenpiteet -> opo/kuraattori + seuranta
- Päihteet/huumeet
- Takavarikointi, yhteys rehtoriin --> huoltajat ja tarvittaessa virkavalta. Jos huume epäily, yhteys rehtoriin/ terveydenhoitajaan. Asian käsittely opiskelijahuoltoryhmässä
- Väkivalta
- Pysy rauhallisena, turvaa muut oppijat, ei tarpeettomia voimakeinoja, pyri saamaan tilanne hallintaan puhumalla, etsi turvallinen poistumisreitti, hälytä apua
Työturvallisuuslaki määrittää työnantajan ja työntekijän vastuut työturvallisuudessa tarkoituksena parantaa työympäristöä, työolosuhteita työkyvyn turvaamiseksi ja ylläpitämiseksi. Lain tarkoituksena on myös ennalta ehkäistä ja torjua työtapaturmia, ammattitauteja sekä muita työstä ja työympäristöstä johtuvia terveyshaittoja. Tätä sovelletaan myös oppijan työhön koulutuksessa.
Keramiikan opetuksessa työturvallisuus on tärkeää; eri työvaiheissa käsitellään aineita, jotka voivat olla haitallisia iholla ja/tai hengittäessä. Itse saven käsittely on turvallista, mutta työkaluina voi olla erilaisia teriä ja kaivertimia, joita väärinkäytettynä pystyy vahingoittamaan itseään tai muita. Keramiikkauunien ohjaus on suunniteltu niin, että vaikka oikosulku tulisi ja ohjelma menisi sekaisin, siitä ei ole uunin ulkopuolelle välitöntä vaaraa, uunin rakenteen takia. Vakuutussyistä uunin ympärillä tulee olla palosuojamateriaalia, tai uunin pitää olla sijoitettuna palamattomaan ympäristöön. Ainoa riski on sähköpalo, joka tapahtuu uunin ulkopuolella.
Opetustoimen ja varhaiskasvatuksen turvallisuusoppaassa käsitellään oppijan fyysistä, psyykkistä, sosiaalista ja pedagogista turvallisuutta.
Opetuksen järjestämisen lähtökohtana on oppijoiden ja henkilökunnan turvallisuuden takaaminen kaikissa tilanteissa. Opetuksen järjestämisen lähtökohdat, toteuttaminen ja oppimisen tukeminen tukevat myös turvallisuuden edistämistä, sen tavoitteita ja käytäntöjä koulussa.
Fyysinen turvallisuus
Fyysiseen kasvu- ja oppimisympäristön turvallisuuteen kuuluu tarkoituksenmukainen, turvallinen ja terveellinen ympäristö kokonaisuudessaan. Fyysisesti turvalliseen oppimisympäristöön kuuluu lasten ja aikuisten fyysinen koskemattomuus ja väkivallattomuus.Fyysiseen turvallisuuteen liittyy myös rakenteellinen turvallisuus. Koulurakennuksen on oltava toimiva ja turvallinen, jolloin turvallisuuskäytänteissä tulee ottaa huomioon käyttäjien eri tarpeet. Tähän kuuluu myös tilojen esteetön pääsy ja käyttö niille, joilla on esimerkiksi vamman takia madaltunut toimintataso. Ympäristön on tuettava turvallista toimintaa onnettomuus- ja häiriötilanteissa; rakennuksesta on voitava tarvittaessa poistua, suojautua ja sieltä on voitava pelastaa. (https://www.oph.fi/opetustoimen_turvallisuusopas/turvallisuuden_osa-alueita/fyysinen_turvallisuus)
Sosiaalinen turvallisuus
Sosiaaliseen turvallisuuteen kuuluu osallisuus, osallistuminen ja vuorovaikutus. Jokaisella ihmisellä on perustarve kuulua joukkoon ja olla osa yhteisöä, jolloin oppilaitoksissa aikuisen tehtävä on varmistaa, että jokaisella oppijalla on mahdollisuus olla osa vertaisryhmää. Oppimisympäristön tulee tukea yksilön ja yhteisön kasvua, oppimista ja vuorovaikutusta. Sosiaalisesti turvallinen oppimisympäristö mahdollistaa oppijan jatkuvan vuorovaikutustaitojen sekä sen, että oppija kokee voivansa tehdä vuorovaikutusaloitteita ja toimia osallisena ryhmässä. Parhaimmillaan oppimisympäristöt tukevat sosiaaliseen turvallisuuteen kuuluvia asioita. Yhteisöllisyys, osallisuus ja toimijuus ovat tarkeitä teemoja toisen asteen koulutuksessa, kun tavoitteena on antaa eväitä oppijalle tulevaisuuteen ja elämään erilaisten yhteisöjen jäsenenä. Kiusaamista, väkivaltaa ja häirintää ei sallita; ne tunnistetaan, niihin puututaan ja niitä ehkäistään tietoisesti ja suunnitelmallisesti.
(https://www.oph.fi/opetustoimen_turvallisuusopas/sosiaalinen_turvallisuus)
Psyykkinen turvallisuus
Psyykkiseen kasvu- ja oppimisympäristöön voidaan ajatella kuuluvan turvallisuuden tai turvattomuuden tunteisiin sekä kognitioihin, eli tiedollisuuteen ja havaintoihin liittyvät asiat. Psyykkisesti turvallinen ympäristö mahdollistaa oppijan kielteistenkin tunteiden ilmaisun sekä mahdollisuuden saada luotettavalta ja turvalliselta aikuiselta apua. Luottamuksellinen ilmapiiri kannustaa kertomaan esimerkiksi häirinnästä tai kiusaamisesta. Joten on tärkeää, että aikuinen on vuorovaikutustilanteissa aidosti läsnä ja kiinnostunut oppijasta. Psyykkistä turvallisuutta voidaan edistää vahvistamalla tunnetaitoja, sekä tukemalla ryhmiytymistä ja itsetuntoa. Opettajan tulee osata myös tunnistaa oppijan mahdolliset tuen tarpeet ja toimia pedagogisesti niitä edellyttävällä tavalla. Psyykkiseen turvallisuuteen kuuluu myös oppilas- ja opiskeluhuolto ja sen helppo saatavuus. Sitä toteutetaan ensisijaisesti ennaltaehkäisevästi, mutta myös korjaavaa. Oppilas- ja opiskeluhuoltoa toteutetaan opetustoimen sekä sosiaali- ja terveystoimen monialaisena suunnitelmallisena yhteistyönä oppijoiden ja heidän huoltasjiensa sekä tarvittaessa muiden yhteistyötahojen kanssa.
(https://www.oph.fi/opetustoimen_turvallisuusopas/psyykkinen_turvallisuus)
Pedagoginen turvallisuus
Turvallisuuspedagogiikka rakentuu kasvu- ja oppimisympäristöstä, siinä toimivista yksilöistä sekä heidän välisistä verkostoistaan ja toiminnasta. Pedagogisesti turvallinen oppimistilanne rakentuu oikeantasoisella ohjauksella oppilasta kannustaen ja tukien. Turvallisuuteen liittyvä tutkimus, turvallisuuskasvatus ja turvallisuuskulttuurin rakentumista tukevat opetuksen asiakirjat, esimerkiksi opetussuunnitelma, sisältyvät turvallisuuspedagogiikan käsitteeseen. Turvallisuusosaaminen tulee nousee erityisesti esiin ammatillisessa koulutuksessa, kun nuoret opiskelevat työtä tekemällä ja näin ollen ovat työntekijöitä.
Pohdintaa turvallisuusosaamisen oppimateriaaleissa olevista videoista:
Kiusaaminen: Kiusatun fyysinen olemus jo ennen kiusaamisen aloittamista viittasi siihen, että oppija on sosiaalisesti turvattomassa tilanteessa. Hän on eristäytynyt muista ja vaikuttaa siltä, että kiusaamista ja välinpitämättömyyttä muiden oppijoiden osalta on ollut jo ennen videolla nähtyä tilannetta. Opettajan olisi mielestäni pitänyt hoitaa tilanne eri tavalla; hänen jo valmiiksi negatiivinen ja syyllistävä asenne kiusattua kohtaan esti sen, että oppija ei saanut tilaisuutta kertoa mitä on tapahtunut. Tämän myötä myös oppijan turvattomuuden tunne kasvaa, jos hän kokee että opettajilta ei saa apua, eikä mahdollisuutta puhua kiusaamisesta. Selkeästi oppijan psyykkistä ja fyysistä (ja sosiaalista) turvallisuutta ei ole turvattu. Tärkeää on opettajan kyky tunnistaa esimerkiksi kiusaamistilanteet ja luoda riittävän turvallinen oppimisympäristö, jossa oppija kokee saavansa apua puhumalla aikuisille ja pystyy toimimaan muiden oppijoiden kanssa pelkäämättä fyysistä tai henkistä väkivaltaa.
Sairaskohtaus: Oppijalla on vastuu ilmoittaa opettajalleen, jos hänellä on jokin sairaus joka tässä tapauksessa haittaa merkittävästi liikuntatunnilla oloa. Myös olettamuksena se, että opettaja on tutustunut oppijoiden papereihin, jossa tällaiset rajoittavat tekijät olisi kirjattu ylös. Sairaan oppijan fyysinen turvallisuus on vaarannettu, koska opettaja tekee olettamuksen, ei selvitä mikä on hätänä ja jättää taakse jääneen oppijan huomiotta. Myös muut oppijat rikkovat sairastavan oppijan turvallisuutta jättämällä kertomatta opettajalle tärkeää tietoa oppijan terveydentilasta, tai jäämällä itse sairaan luo tarkistamaan että kaikki on kunnossa.
Tulipalo: Opettaja riskeerasi muiden rakennuksessa olevien turvallisuutta tukkimalla pelastustien autollaan, sekä rikkoi pelastuslakia. Opettajien vastuulla on tietää, mitä vaaratilanteessa tehdään, näitä käytäntöjä ja evakuoimissuunnitelmia on kirjattu laitoksen turvallisuuskansioon. Opettajien pitää myös ohjeistaa ja kertoa oppijoille, mitä tällaisissa tilanteissa tehdään, jotta kenenkään turvallisuus ei vaarantuisi. Videolla olevassa tilanteessa opettaja on vastuussa oppijoista ja heidän turvallisuudestaan; se, että kun oppijat yrittävät turvautua häneen avun ja ohjeiden saannissa, opettajan tietämättömyys miten toimia saa oppijat pelon vallassa riskeeraamaan oman ja muiden hengen, sekä vaikeuttaa pelastushenkilökunnan työtä.
Uhkatekijä:Tilanteessa luokassa olevien henkilöiden ja mahdollisesti muiden rakennuksessa olevien henget ovat vaarassa. Oppija kokee ympäristönsä pelottavaksi tai uhkaavaksi, koska kokee tarpeelliseksi aseistautua kouluun tullessaan. Tai hänellä on ollut jo pitempään ongelmia joko vertaistensa tai henkilökunnan kanssa, jotka ovat eskaloitumassa. Oppijoilla on oikeus tuntea olevansa koulussa turvallisessa ympäristössä, joka on tällä hetkellä vaarantunut. Myös opettajan pitäisi lähestyä oppijaa eri tavalla; mieluummin keskustella työmotivaatiosta ja oppijan voinnista kahden kesken, eikä nolata oppijaa muiden edessä. Selkeästi sosiaalinen turvallisuus ei ole taattu kyseisessä videossa, niin opettajan oppijan ja muiden luokassa olevien osalta.
Tietoturva ja tietosuoja: Opettajan pitää huolehtia siitä, että näkyville ei jää salassapidon piirissä olevia asiakirjoja, tai mahdollisuutta päästä niihin käsiksi. Opettajan ei olisi pitänyt päästää oppijoita keskenään luokkaan, jossa on opetus- ja arvosanamateriaalit helposti saatavilla, eikä myöskään jättää työkoneensa tunnuksia näkyville.
Muunmuassa oppijoille pidettävät sammutuslaitteiden demonstraatio-näytökset ovat osaltaan oppilaitokselta velvoitettu, mutta myös pelastustoimen henkilöstön antamaa opastusta onnettomuustilanteisiin.
Poistumistiet on oltava selkeästi merkattu, sekä ulostulo-, että pelastustiet on pidettävä kunnossa ja vapaina. Sammutus-, pelastus- ja torjuntakalusto on oltava helposti saatavilla ja toimintakunnossa.
Rakennuksen pelastussuunnitelmassa tulee olla selostus vaarojen ja riskien arvioinnista, tilojen turvallisuusjärjestelyistä, tilojen käyttäjille jaettava ongelma- ja vaaratilanne ohjeistus, sekä mahdollisia muita kohteen omatoimiseen varautumiseen liittyviä toimenpideohjeita.
Opetusharjoittelu ja turvallisuuskansio
Opetusharjoittelussani löytyy luokkahuoneista turvallisuusohjeet niin opettajalle kuin oppijalle:
Luokkahuoneessa löytyy tiedot siitä, mihin ja keneen olla yhteydessä jos hätätilanne sattuu, sekä laitoksen evakuointisuunnitelma, erillisessä kuvassa löytyy kartta hätäpoistumistiestä. Jos kuullaan yleinen hätämerkki, kerrotaan, miten odottaa lisäinformaatiota, sekä kuinka toimia eri tilanteissa. Tärkeimpänä toimintaohjeet kaasu- ja säteilyvaaran uhatessa. Tämä tila tarkastettu- kyltti on osa opettajien evakuoimistehtävää; jos koulussa syttyy esimerkiksi tulipalo, jokaisella opettajalla on oma vastuu-luokkakäytävä, tyypillisesti se käytävä, jossa he opettavat. Vaaratilanteen sattuessa opettajien pitää huone huoneelta käydä käytävät läpi, ja kun huone on tarkistettu ja tyhjennetty, yllä oleva kyltti ripustetaan oven ulkopuolelle. Oppilaitoksella on säännölliset poistumisharjoituksia, sekä opettajille ensiapukursseja.
Kao:lla, Kajaanin lukiolla ja Edukailla on yksi yhteinen turvallisuus kansio Intrassa, opetushenkilökunnan verkossa.
Turvallisuuskansion sisältö lyhyesti:
1 Kiusaamisen vastainen toimintamalli: Kiusaamista käsitellään koulukiusaamisen , työpaikkakonfliktien ja oppilaitosyhteisön hyvinvoinnin näkökulmasta. Kansio sisältää toimintaohjeet opettajalle, joka kohtaa kiusaamistilanteen, myös jos kiusaamista tapahtuu henkilöstötasolla.
2 Kriisitoimintamalli: Lukion hyvinvointiryhmä on laatinut kriisitilanteiden toimintaohjeen, joka kertoo miten toimitaan eri kriisitilanteissa, esimerkiksi kuolemantapauksessa, miten jälkihoito etenee, ja miten tunnistaa vaikeudet ajoissa.
3 Pelastus- ja turvallisuussuunnitelma: Tässä osiossa listataan toimintaohjeet eri vaaratilanteisiin, ks. yllä olevat kuvat luokkahuoneen seinästä.
4 Päihdetoimintamalli: Sisältää toimintaohjeet opettajalle oppijan päihdetapauksessa. Miten toimia, jos oppija on selkeästi päihtyneenä koulussa. Jos on epäilys huumausaineiden käytöstä, hallussapidosta tai välittämisestä, yhteys joko rehtoriin tai terveydenhoitajaan. Asiat käsitellään opiskelijahuoltoryhmässä. Tässä osiossa on myös listaus päihteiden käytön "tunnusmerkeistä", sekä eri huumausaineiden käytön näkyvistä oireista.
5 Tasa-arvosuunnitelma: oppilaitosten on huolehdittava, että naisilla ja miehillä on samat mahdollisuudet koulutukseen ja ammatilliseen kehitykseen, sekä että opetus-, tutkimus- ja oppiaineisto tukevat tasa-arvolain tarkoituksen toteutumista. Oppilaitosten on laadittava tasa-arvosuunnitelma, sekä ehkäistä syrjintää.
6 Työhyvinvointi: Työhyvinvointi syntyy arjessa työtä ja yhteistyötä tekemällä. Työnantaja vastaa hyvinvoinnin perustasta; turvallisista oloista, osaavasta johtamisesta ja työn suunnittelusta. Jokaisella työyhteisön jäsenellä on vastuu sekä työyhteisön hyvinvoinnista että omasta voinnistaan. Työhyvinvointi rakentuu neljästä näkökulmasta; osaaminen, rakenne, vointi ja yhteistyö.
7 Vakuutusturva KAO ja Kajaanin lukio: Vakuutusturvassa kerrotaan, millä tavoin ja missä tilanteissa oppijat ja henkilökunta ovat vakuutettuja koulun puolesta, toimintaohjeet tapaturmatilanteeseen, sekä tapaturmayhteyshenkilöiden tiedot.
8 Väkivaltatilanteet: Jos oppija on väkivaltainen; miten sitä voidaan ennaltaehkäistä, miten väkivaltatilanteessa toimitaan, toiminta tilanteen päätyttyä, sekä jatkotoimenpiteet.
Turvallisuussuunnitelma:
RISKIT JA UHAT MITEN TOIMIN
- Tulipalo
- Pelasta, varoita, sammuta, rajoita, hälytä, sekä Opettajan evakuointimenettely
- Sairaskohtaus/tapaturma - Selvitä mitä on tapahtunut, anna hätäensiapu, hälytä apua
- Kiusaaminen/syrjintä
- Puutu, keskustele kaikkien osapuolien kanssa, kuulemiskertomus- dokumentti. Jos sopuun ei päästä, jatkotoimenpiteet -> opo/kuraattori + seuranta
- Päihteet/huumeet
- Takavarikointi, yhteys rehtoriin --> huoltajat ja tarvittaessa virkavalta. Jos huume epäily, yhteys rehtoriin/ terveydenhoitajaan. Asian käsittely opiskelijahuoltoryhmässä
- Väkivalta
- Pysy rauhallisena, turvaa muut oppijat, ei tarpeettomia voimakeinoja, pyri saamaan tilanne hallintaan puhumalla, etsi turvallinen poistumisreitti, hälytä apua
Työturvallisuuslaki määrittää työnantajan ja työntekijän vastuut työturvallisuudessa tarkoituksena parantaa työympäristöä, työolosuhteita työkyvyn turvaamiseksi ja ylläpitämiseksi. Lain tarkoituksena on myös ennalta ehkäistä ja torjua työtapaturmia, ammattitauteja sekä muita työstä ja työympäristöstä johtuvia terveyshaittoja. Tätä sovelletaan myös oppijan työhön koulutuksessa.
Keramiikan opetuksessa työturvallisuus on tärkeää; eri työvaiheissa käsitellään aineita, jotka voivat olla haitallisia iholla ja/tai hengittäessä. Itse saven käsittely on turvallista, mutta työkaluina voi olla erilaisia teriä ja kaivertimia, joita väärinkäytettynä pystyy vahingoittamaan itseään tai muita. Keramiikkauunien ohjaus on suunniteltu niin, että vaikka oikosulku tulisi ja ohjelma menisi sekaisin, siitä ei ole uunin ulkopuolelle välitöntä vaaraa, uunin rakenteen takia. Vakuutussyistä uunin ympärillä tulee olla palosuojamateriaalia, tai uunin pitää olla sijoitettuna palamattomaan ympäristöön. Ainoa riski on sähköpalo, joka tapahtuu uunin ulkopuolella.
Opetustoimen ja varhaiskasvatuksen turvallisuusoppaassa käsitellään oppijan fyysistä, psyykkistä, sosiaalista ja pedagogista turvallisuutta.
![]() |
https://www.oph.fi/opetustoimen_turvallisuusopas/turvallisuuden_osa_alueita |
Opetuksen järjestämisen lähtökohtana on oppijoiden ja henkilökunnan turvallisuuden takaaminen kaikissa tilanteissa. Opetuksen järjestämisen lähtökohdat, toteuttaminen ja oppimisen tukeminen tukevat myös turvallisuuden edistämistä, sen tavoitteita ja käytäntöjä koulussa.
Fyysinen turvallisuus
Fyysiseen kasvu- ja oppimisympäristön turvallisuuteen kuuluu tarkoituksenmukainen, turvallinen ja terveellinen ympäristö kokonaisuudessaan. Fyysisesti turvalliseen oppimisympäristöön kuuluu lasten ja aikuisten fyysinen koskemattomuus ja väkivallattomuus.Fyysiseen turvallisuuteen liittyy myös rakenteellinen turvallisuus. Koulurakennuksen on oltava toimiva ja turvallinen, jolloin turvallisuuskäytänteissä tulee ottaa huomioon käyttäjien eri tarpeet. Tähän kuuluu myös tilojen esteetön pääsy ja käyttö niille, joilla on esimerkiksi vamman takia madaltunut toimintataso. Ympäristön on tuettava turvallista toimintaa onnettomuus- ja häiriötilanteissa; rakennuksesta on voitava tarvittaessa poistua, suojautua ja sieltä on voitava pelastaa. (https://www.oph.fi/opetustoimen_turvallisuusopas/turvallisuuden_osa-alueita/fyysinen_turvallisuus)
Sosiaalinen turvallisuus
Sosiaaliseen turvallisuuteen kuuluu osallisuus, osallistuminen ja vuorovaikutus. Jokaisella ihmisellä on perustarve kuulua joukkoon ja olla osa yhteisöä, jolloin oppilaitoksissa aikuisen tehtävä on varmistaa, että jokaisella oppijalla on mahdollisuus olla osa vertaisryhmää. Oppimisympäristön tulee tukea yksilön ja yhteisön kasvua, oppimista ja vuorovaikutusta. Sosiaalisesti turvallinen oppimisympäristö mahdollistaa oppijan jatkuvan vuorovaikutustaitojen sekä sen, että oppija kokee voivansa tehdä vuorovaikutusaloitteita ja toimia osallisena ryhmässä. Parhaimmillaan oppimisympäristöt tukevat sosiaaliseen turvallisuuteen kuuluvia asioita. Yhteisöllisyys, osallisuus ja toimijuus ovat tarkeitä teemoja toisen asteen koulutuksessa, kun tavoitteena on antaa eväitä oppijalle tulevaisuuteen ja elämään erilaisten yhteisöjen jäsenenä. Kiusaamista, väkivaltaa ja häirintää ei sallita; ne tunnistetaan, niihin puututaan ja niitä ehkäistään tietoisesti ja suunnitelmallisesti.
(https://www.oph.fi/opetustoimen_turvallisuusopas/sosiaalinen_turvallisuus)
Psyykkinen turvallisuus
Psyykkiseen kasvu- ja oppimisympäristöön voidaan ajatella kuuluvan turvallisuuden tai turvattomuuden tunteisiin sekä kognitioihin, eli tiedollisuuteen ja havaintoihin liittyvät asiat. Psyykkisesti turvallinen ympäristö mahdollistaa oppijan kielteistenkin tunteiden ilmaisun sekä mahdollisuuden saada luotettavalta ja turvalliselta aikuiselta apua. Luottamuksellinen ilmapiiri kannustaa kertomaan esimerkiksi häirinnästä tai kiusaamisesta. Joten on tärkeää, että aikuinen on vuorovaikutustilanteissa aidosti läsnä ja kiinnostunut oppijasta. Psyykkistä turvallisuutta voidaan edistää vahvistamalla tunnetaitoja, sekä tukemalla ryhmiytymistä ja itsetuntoa. Opettajan tulee osata myös tunnistaa oppijan mahdolliset tuen tarpeet ja toimia pedagogisesti niitä edellyttävällä tavalla. Psyykkiseen turvallisuuteen kuuluu myös oppilas- ja opiskeluhuolto ja sen helppo saatavuus. Sitä toteutetaan ensisijaisesti ennaltaehkäisevästi, mutta myös korjaavaa. Oppilas- ja opiskeluhuoltoa toteutetaan opetustoimen sekä sosiaali- ja terveystoimen monialaisena suunnitelmallisena yhteistyönä oppijoiden ja heidän huoltasjiensa sekä tarvittaessa muiden yhteistyötahojen kanssa.
(https://www.oph.fi/opetustoimen_turvallisuusopas/psyykkinen_turvallisuus)
Pedagoginen turvallisuus
Turvallisuuspedagogiikka rakentuu kasvu- ja oppimisympäristöstä, siinä toimivista yksilöistä sekä heidän välisistä verkostoistaan ja toiminnasta. Pedagogisesti turvallinen oppimistilanne rakentuu oikeantasoisella ohjauksella oppilasta kannustaen ja tukien. Turvallisuuteen liittyvä tutkimus, turvallisuuskasvatus ja turvallisuuskulttuurin rakentumista tukevat opetuksen asiakirjat, esimerkiksi opetussuunnitelma, sisältyvät turvallisuuspedagogiikan käsitteeseen. Turvallisuusosaaminen tulee nousee erityisesti esiin ammatillisessa koulutuksessa, kun nuoret opiskelevat työtä tekemällä ja näin ollen ovat työntekijöitä.
![]() |
https://www.oph.fi/opetustoimen_turvallisuusopas/pedagoginen_turvallisuus |
Kiusaaminen: Kiusatun fyysinen olemus jo ennen kiusaamisen aloittamista viittasi siihen, että oppija on sosiaalisesti turvattomassa tilanteessa. Hän on eristäytynyt muista ja vaikuttaa siltä, että kiusaamista ja välinpitämättömyyttä muiden oppijoiden osalta on ollut jo ennen videolla nähtyä tilannetta. Opettajan olisi mielestäni pitänyt hoitaa tilanne eri tavalla; hänen jo valmiiksi negatiivinen ja syyllistävä asenne kiusattua kohtaan esti sen, että oppija ei saanut tilaisuutta kertoa mitä on tapahtunut. Tämän myötä myös oppijan turvattomuuden tunne kasvaa, jos hän kokee että opettajilta ei saa apua, eikä mahdollisuutta puhua kiusaamisesta. Selkeästi oppijan psyykkistä ja fyysistä (ja sosiaalista) turvallisuutta ei ole turvattu. Tärkeää on opettajan kyky tunnistaa esimerkiksi kiusaamistilanteet ja luoda riittävän turvallinen oppimisympäristö, jossa oppija kokee saavansa apua puhumalla aikuisille ja pystyy toimimaan muiden oppijoiden kanssa pelkäämättä fyysistä tai henkistä väkivaltaa.
Sairaskohtaus: Oppijalla on vastuu ilmoittaa opettajalleen, jos hänellä on jokin sairaus joka tässä tapauksessa haittaa merkittävästi liikuntatunnilla oloa. Myös olettamuksena se, että opettaja on tutustunut oppijoiden papereihin, jossa tällaiset rajoittavat tekijät olisi kirjattu ylös. Sairaan oppijan fyysinen turvallisuus on vaarannettu, koska opettaja tekee olettamuksen, ei selvitä mikä on hätänä ja jättää taakse jääneen oppijan huomiotta. Myös muut oppijat rikkovat sairastavan oppijan turvallisuutta jättämällä kertomatta opettajalle tärkeää tietoa oppijan terveydentilasta, tai jäämällä itse sairaan luo tarkistamaan että kaikki on kunnossa.
Tulipalo: Opettaja riskeerasi muiden rakennuksessa olevien turvallisuutta tukkimalla pelastustien autollaan, sekä rikkoi pelastuslakia. Opettajien vastuulla on tietää, mitä vaaratilanteessa tehdään, näitä käytäntöjä ja evakuoimissuunnitelmia on kirjattu laitoksen turvallisuuskansioon. Opettajien pitää myös ohjeistaa ja kertoa oppijoille, mitä tällaisissa tilanteissa tehdään, jotta kenenkään turvallisuus ei vaarantuisi. Videolla olevassa tilanteessa opettaja on vastuussa oppijoista ja heidän turvallisuudestaan; se, että kun oppijat yrittävät turvautua häneen avun ja ohjeiden saannissa, opettajan tietämättömyys miten toimia saa oppijat pelon vallassa riskeeraamaan oman ja muiden hengen, sekä vaikeuttaa pelastushenkilökunnan työtä.
Uhkatekijä:Tilanteessa luokassa olevien henkilöiden ja mahdollisesti muiden rakennuksessa olevien henget ovat vaarassa. Oppija kokee ympäristönsä pelottavaksi tai uhkaavaksi, koska kokee tarpeelliseksi aseistautua kouluun tullessaan. Tai hänellä on ollut jo pitempään ongelmia joko vertaistensa tai henkilökunnan kanssa, jotka ovat eskaloitumassa. Oppijoilla on oikeus tuntea olevansa koulussa turvallisessa ympäristössä, joka on tällä hetkellä vaarantunut. Myös opettajan pitäisi lähestyä oppijaa eri tavalla; mieluummin keskustella työmotivaatiosta ja oppijan voinnista kahden kesken, eikä nolata oppijaa muiden edessä. Selkeästi sosiaalinen turvallisuus ei ole taattu kyseisessä videossa, niin opettajan oppijan ja muiden luokassa olevien osalta.
Tietoturva ja tietosuoja: Opettajan pitää huolehtia siitä, että näkyville ei jää salassapidon piirissä olevia asiakirjoja, tai mahdollisuutta päästä niihin käsiksi. Opettajan ei olisi pitänyt päästää oppijoita keskenään luokkaan, jossa on opetus- ja arvosanamateriaalit helposti saatavilla, eikä myöskään jättää työkoneensa tunnuksia näkyville.
On tärkeää, että turvallisuussuunnitelmat löytyvät. Myös jokaisella kiinteistössä olevalla henkilöllä tulisi olla tietyt asiat hallussa. Meillekin on tulossa itseasiassa automaation toiminnallisen turvallisuuden arviointi eteen yrityksessämme. Sitä odotellessa.
VastaaPoista