Tunnetuimmat oppimiskäsitykset
Oppimiskäsitykset tarkoittavat opetusmetodeja, eri tapoja joita opettaja hyödyntää opetuksessa parhaaksi näkemällään tavalla. Jotkut valikoivat tietoisesti millaista oppimismallia haluaa opetuksessaan käyttää, toiset käyttävät niitä tiedostamattaan. Yleensä metodeja käytetään sekaisin useaa mallia samassa opetuksessa. Nämä teemat ja käsitteet tulevat esille kasvatustieteiden opinnoissa, mutta käsitteet on hyvä ainakin päällisin puolin hallita ja ymmärtää jo opettajaopintojen alkuvaiheessa.
BEHAVIORISTINEN OPPIMISKÄSITYS
Behaviorismi viittaa käyttäytymiseen, behavioristinen oppiminen taas halutunlaisen käyttäytymisen oppimista. Opetusmetodina on palkkio-rangaistus- malli, jossa opettaja hallitsee oppimisprosessia. Tällä mallilla oppilaat oppivat vain sen, mikä on opettajan mielestä suotavaa ja palkitsemisen arvoista, eli opetellaan lukemaan opettajaa. Oppimissisältö on toissijainen.
KOGNITIIVINEN OPPIMISKÄSITYS
Opetussuunnitelma on tärkeässä roolissa, se antaa oppilaalle ja opettajalle selkeät suuntimat siitä, miten oppimisen tulisi edetä. Opettaja johtaa oppimista, joka on tietoista ja suunnitelmallista. Opettajan rooli on edelleen merkityksellinen, mutta opiskelijamyönteisempi kuin behavioristisessa mallissa.
HUMANISTINEN OPPIMISKÄSITYS
Oppiminen nähdään kasvutapahtumana, jossa opettajan rooli muuttuu ohjaavaksi, kasvun ja kehityksen ruokkiaksi ja tukijaksi. Reflektio ottaa sijaa aiemmista oppimiskäsityksistä poiketen. Oppilas reflektion avulla kykenee kasvamaan ja kehittymään, sekä pohtimaan ja käsittelemään opittua tietoa. Päämääränä on kehittyä itseohjautuvaksi oppijaksi ja opettaja ohjaa tätä prosessia.
KONSTRUKTIVISTINEN OPPIMISKÄSITYS
Nimensä mukaisesti kyse on konstruktiosta, eli rakentamisesta ja tässä tapauksessa tiedon rakentamisesta. Oppiminen on tiedon jäsentämistä ja käsitysten laajentamista Tämä malli kehittää oppilaan kriittistä ajattelua ja uuden informaation tulkitsemista aikaisempaan kokemukseen verraten.
SOSIO-KONSTRUKTIIVINEN OPPIMISKÄSITYS
Tämä sanahirviö sisältää samat periaatteet kuin konstruktivismi, mutta oppiminen on yhteisöllinen tapahtuma. Tieto rakentuu jakamalla ja työstämällä sitä muiden kanssa, ei pelkästään yksin. Oppija oppii työskentelemään yhteistoiminnallisuuden periaatteita noudattaen.
Lähde: http://www2.amk.fi/digma.fi/www.amk.fi/opintojaksot/041005/1081111669900/1085399771565/1085400274915/1085402716101.html (viitattu 23.6.2018)
![]() |
Ylhäällä vas. BEHAVIORISTINEN, alhaalla vas. KOGNITIIVINEN, ylhäällä oik. HUMANISTINEN, alhaalla oik. KONSTRUKTIVISTINEN JA SOSIO-KONSTRUKTIVISTINEN oppimiskäsitys |
BEHAVIORISTINEN OPPIMISKÄSITYS
Behaviorismi viittaa käyttäytymiseen, behavioristinen oppiminen taas halutunlaisen käyttäytymisen oppimista. Opetusmetodina on palkkio-rangaistus- malli, jossa opettaja hallitsee oppimisprosessia. Tällä mallilla oppilaat oppivat vain sen, mikä on opettajan mielestä suotavaa ja palkitsemisen arvoista, eli opetellaan lukemaan opettajaa. Oppimissisältö on toissijainen.
KOGNITIIVINEN OPPIMISKÄSITYS
Opetussuunnitelma on tärkeässä roolissa, se antaa oppilaalle ja opettajalle selkeät suuntimat siitä, miten oppimisen tulisi edetä. Opettaja johtaa oppimista, joka on tietoista ja suunnitelmallista. Opettajan rooli on edelleen merkityksellinen, mutta opiskelijamyönteisempi kuin behavioristisessa mallissa.
HUMANISTINEN OPPIMISKÄSITYS
Oppiminen nähdään kasvutapahtumana, jossa opettajan rooli muuttuu ohjaavaksi, kasvun ja kehityksen ruokkiaksi ja tukijaksi. Reflektio ottaa sijaa aiemmista oppimiskäsityksistä poiketen. Oppilas reflektion avulla kykenee kasvamaan ja kehittymään, sekä pohtimaan ja käsittelemään opittua tietoa. Päämääränä on kehittyä itseohjautuvaksi oppijaksi ja opettaja ohjaa tätä prosessia.
KONSTRUKTIVISTINEN OPPIMISKÄSITYS
Nimensä mukaisesti kyse on konstruktiosta, eli rakentamisesta ja tässä tapauksessa tiedon rakentamisesta. Oppiminen on tiedon jäsentämistä ja käsitysten laajentamista Tämä malli kehittää oppilaan kriittistä ajattelua ja uuden informaation tulkitsemista aikaisempaan kokemukseen verraten.
SOSIO-KONSTRUKTIIVINEN OPPIMISKÄSITYS
Tämä sanahirviö sisältää samat periaatteet kuin konstruktivismi, mutta oppiminen on yhteisöllinen tapahtuma. Tieto rakentuu jakamalla ja työstämällä sitä muiden kanssa, ei pelkästään yksin. Oppija oppii työskentelemään yhteistoiminnallisuuden periaatteita noudattaen.
Lähde: http://www2.amk.fi/digma.fi/www.amk.fi/opintojaksot/041005/1081111669900/1085399771565/1085400274915/1085402716101.html (viitattu 23.6.2018)
Kommentit
Lähetä kommentti