Oppimista ja osaamista edistävä oppimisympäristö



7. Suunnittelet oppimista ja osaamista edistävän oppimisympäristön. -Suunnittelet fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen oppimisympäristön ja perustelet valintasi pedagogisesti.

-Toteutussuunnitelmasi on osaamisperusteinen ja opiskelijalähtöinen.

-Otat suunnittelussa huomioon oppilaitoksen erityispiirteet.


Tämänhetkiset mahdollisuudet kuvataiteen opetuksessa Kajaanin lukiossa ovat heikot. Koko kuvataiteen opetus on siirtymätilassa; vanhoista opetustiloista jouduttiin lähtemään remontin tieltä, eikä uusia tiloja ole vielä saatavilla. Tämä on johtanut siihen, että kuvataiteen opetus on osittain jaetussa matematiikan luokassa. Ainoat pelkästään kuvataiteelle varatut työskentelytilat ovat kellariin sijoitetussa “pajatilassa”, mutta tällä hetkellä ne eivät sovellu kaikkien kuvataiteen kurssien pitoon. Tässä viimeisessä jaksossa nousi esiin ongelma; kellaritilaa on normaalisti käytetty keramiikan valmistuksessa, koska kaikki laitteet, uuni ja raaka-aineet on sinne sijoitettu, mutta nyt samassa jaksossa on öljyvärimaalauskurssi, jota ei voida pitää luokkatilassa. Sen takia järjestin keramiikan valmistuksen poikkeuksellisesti luokkahuoneessa. Jouduin siirtämään keramiikan valmistukseen tarvittavat työkalut ja raaka-aineet luokkahuoneeseen ja sijoittamaan ne niin, että niiden säilytys luokassa ei haittaa muuta työskentelyä. Luokkahuoneessa olevan fyysisen tilan vähyys loi raaka-aineiden säilytykseen ongelmia; koska tilaa oli niin vähän, materiaaleja piti säilyttää näkyvillä joko pöydällä tai lattialla, joka söi tilaa myös muilta oppijoilta. Toisen vuosikurssin opiskelijaryhmässä oli 25 oppijaa, joten pitkälti kaikki pöytätila oli käytössä. Harjoittelujakson aikana luokassa oli vain kuvaamataidon tunteja, joten tilan jakamisesta koituvia ongelmia ei tarvinnut miettiä.
Näkymä luokkahuoneeseen oviaukosta
Luokkahuone kärsii hyllytilan puutteesta, joka vaikuttaa käyttömukavuuteen. Jotta oppimisympäristö olisi miellyttävä, työskentelyvälineet pitäisi olla helposti saatavilla, mutta myös mahdollisuus säilyttää siististi. Tällä hetkellä lievästi kaoottiseen luokkahuoneen isoin ongelma on se, että tarvittavia työvälineitä on vaikea löytää. Se, että välineet ja materiaalit ovat järjestyksessä vaikuttaa positiivisesti työskentelyyn ja luokkahuoneen monipuoliseen käyttöön niin oppijoille kuin opettajallekkin. Pöytien asettelu luokassa edesauttaa ryhmätyöskentelyä ja sosiaalista kanssakäymistä oppijoiden kesken. Kuvataiteen opetuksessa tällainen järjestely toimii hyvin, kun ilmapiiri on rento ja vapaa, on työskentelykin mukavampaa. Sellaiset oppijat, jotka haluavat työskennellä itsekseen, ovat hakeutuneet sellaisille paikoille istumaan jossa tämä on mahdollista; joko pienempiin pöytäryhmiin tai huoneen reunapaikoille.
Huoneen etuosa ja opettajan työpiste
Myös opettajan työskentelymahdollisuuksiin tilassa pitäisi kiinnittää enemmän huomiota. Säilytystilan puuttuminen näkyy sekavana työpisteenä, jossa ei ole miellyttävä olla. Tämä luokka toimii samalla kuvataiteen opettajan työhuoneena niin kauan kun uudet tilat ovat valmiit. Tilat eivät tällä hetkellä jousta riittävästi työhuonetyöskentelyyn, jonka seurauksena opettaja joutuu kuljettamaan mukanaan opetusmateriaaleja. Huoneessa on kuitenkin yksi lukollinen kaappi, jossa hän pystyy säilyttämään kalliit digitaaliset laitteet ja paperit, joita ei saa jättää näkyville.
Näkymä työpisteen luota
Luokkahuoneen käyttömukavuus kaikille käyttäjille paranisi huomattavasti, jos seinätilaa voitaisiin uudelleen hyödyntää säilytystä varten. Ulkonäöltään luokkahuone on tylsä ja eloton. Kuvataiteen kurssien tuotoksia on hyvin näkyvästi esillä ympäri koulua, mutta sitä näkyy hyvin vähän luokassa. Visuaalisesti mielenkiintoinen ja erilainen oppimisympäristö virittäisi oppijoitakin eri tavalla työskentelyyn ja vaikuttaisi tilan viihtyvyyteen. Harjoittelun aikana olen säilyttänyt savet lattialla erillisessä laatikossa pääosin siisteyden takia. Savessa käytettävät värit on säilytetty yllä olevan kuvan pöydällä.
Näkymä kellarin työtilaan mennessä, oppijoiden ja opettajan taukopiste

Oviaukosta kellariin sisälle näkymä, kuvan otto hetkellä öljyvärimaalauskurssi

Pöytätaso, mihin oppijat ovat tuoneet uuniin menevät työt
Uunihuone, vesipiste jää oikealle




fbfbfbfbb

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Turvallisuus

Tunnetuimmat oppimiskäsitykset