Os.6 koulutuskokonaisuuden suunnitelma
KUVATAITEEN PAKOLLISEN KURSSIN 2 TOTEUTUSSUUNNITELMA
Koulutuskokonaisuuden suunnittelussa ohjaavana dokumenttina on Kajaanin Lukion opetussuunnitelma. Kuvataiteen opetuksen keskeisiä sisältöjä ovat opettamani kurssin osalta seuraavat:
• ympäristön kuvakulttuurit identiteettien rakentajina ja kulttuuriperinnön uudistajina
• luonto, rakennettu ympäristö, muotoilu, tuotteistaminen, palvelut, mediaympäristöt ja virtuaalimaailmat kuvallisen tuottamisen lähtökohtana
• ympäristön suunnittelun ja muotoilun käsitteistö ja kuvastot
• ympäristön kuvakulttuurien tulkinnan keinot
• luonnon, arkkitehtuurin ja muotoilun ajankohtaiset ilmiöt
Kurssisisältö on pyritty suunnittelemaan niin, että se palvelee niin ensikertalaista kuin taiteellisesti kyvykkäämpää oppijaa. Tehtävänantojen sisältöjä on myös mahdollista laajentaa palvelemaan niitä oppijoita, jotka työskentelevät nopeammin. Ohjaava opettaja on ollut suunnitteluprosessissa mukana, toisaalta antanut vapaat kädet mutta antanut myös apuja/mielipiteitä sisällön suunnitteluun, ajankäytön hallintaan ja toteutusmahdollisuuksiin.
Kurssi toteutetaan kokonaisuudessaan luokkatilassa, joka on kuvaamataidon käytössä tilapäisesti. Tämä vaatii käytännön toimien suunnittelua uusiksi, sekä materiaalien kuljettamista toisista tiloista, joka ei ole ideaalitilanne. Tätä suunnittelua teen enemmän osaamistavoitteessa 7. HASUun on merkattu ajankäyttö kunkin tehtävän osalta, sekä osaamisen osoittamiset, mitä harjoittelun aikana toivon suorittaa.
Arviointi
Kuvataiteen arviointi on kannustavaa, pitkäkestoista, vuorovaikutteista ja opiskelijan kuvataiteellista osaamista kehittävää. Arviointi tukee opiskelijan omakohtaista suhdetta kuvataiteeseen ja muuhun visuaaliseen kulttuuriin. Monipuolinen arviointi edistää opiskelulle asetettujen tavoitteiden toteutumista kaikissa oppimisprosessin vaiheissa. Näin arvioinnilla tuetaan opiskelijan oppimaan oppimisen taitojen syventämistä. Arvioinnin kokonaisuuteen kuuluu myös itsearviointia ja vertaisarviointia. Arviointi kohdistuu visuaaliseen havaitsemiseen ja ajatteluun, kuvalliseen tuottamiseen, visuaalisen kulttuurin tulkintaan sekä esteettiseen, ekologiseen ja eettiseen arvottamiseen. Kurssien arvioinnissa otetaan huomioon opiskelijan kuvataiteellisen osaamisen kehittyminen, erilaiset työskentelyprosessit ja työskentelyn tulokset. Arvioinnilla ohjataan työtapojen ja opiskeluympäristöjen tarkoituksenmukaiseen käyttöön yksin ja ryhmässä. Kajaanin Lukion opetussuunnitelma 2016
Tällä kurssilla käytetään numeroarviointia 5-10, jossa arvosana 4 on hylätty. Tutustun ohjaavan opettajani käyttämiin arviointiperusteisiin, kun opetusharjoittelu alkaa. Läsnäolo ja tehtävien suorittaminen edesauttavat läpi menneen suorituksen antamista, se miten laajasti ja tosissaan tehtävät on suoritettu, auttaa määrittelemään lopullista arvosanaa. Arvioinnin ja eritoten minun muistamisen apuvälineenä portfoliot ovat erityisen tärkeä osa kurssisisältöä.
TOTEUTUS
SPIRIT ANIMAL- TOTEEMIELÄIN- VOIMAELÄIN /POWERPOINT(lyhyt)Toteemieläin teemana on saavuttanut suosiota etenkin sosiaalisessa mediassa. Käsitteenä ja ajatuksena jo vuosisatoja vanha, mutta se elää ja muuttaa muotoaan ajan mukana, menettämättä ydinperiaatettaan. Tarkoituksena on selvittää, mikä sinun toteemieläimesi on, jonka pohjalta suunnitellaan ja harjoitellaan tuotteistamista, veistoksen tekoa, ja arkkitehtuuriin yhdistämistä. (Poweriin lyhyt katsaus toteemieläinten historiaan+ kurssitehtävät, tavoitteet ja arviointikriteerit)
1 PIIRUSTUS
Lyijykynäpiirros valitsemasta eläimestä, veistosten ulkomuotoa silmällä pitäen. Piirroksen avulla tutustutaan omaan aiheeseen ja ulkomuotoon, jota toteutetaan veistoksessa. Minimi A4
2 SAVIVEISTOS
Eläinveistos, “keskikokoinen”, jokaiselle oppijalle n. 1 kg savea. Värjäyksessä oksidit; rauta ja mangaani. Korostukseen rajallinen lasitusmahdollisuus. Kaksiulotteisesta piirroksesta kolmiulotteiseen esineeseen. Yhdistetään tuotteistamisen teemaan; veistoksen kaveriksi suunnitellaan ja valmistetaan pienempiä koriste-esineitä tietylle kohderyhmälle.
3 PIIRUSTUS
Arkkitehtuuri+veistos. Digitaalisten työvälineiden käyttö sallittua (esim photoshop), liitä oma työsi osaksi tunnettua julkista tilaa / julkisivua suurennettuna. Mixed media- mahdollisuus, toteutus valitsemallaan tavalla ja menetelmällä. Tehtävän tarkoituksena on ajatella veistos suuressa mittakaavassa, visualisoidaan miltä se näyttäisi osana jotain tunnettua rakennusta, tai vaikka omalla takapihalla. Leikkimielinen tehtävä, jossa on mahdollisuus hullutella ajatuksilla.
4 PROSESSIPORTFOLIO
Jakson ajan kukin dokumentoi kuvallisesti ja tekstin avulla omaa edistymistään ja työprosessejaan, jotka kootaan joko powerpoint tai pdf. muotoon dokumentiksi. Tämä edesauttaa arviointia ja myös harjoittaa oppijaa dokumentoimaan työskentelyään ja luomaan portfolioita. Minimissään pelkästään kuvallinen näyttö työprosessista, jos aikaa ja mahdollisuuksia, lisätään myös tekstiä ja reflektiota.
Kommentit
Lähetä kommentti