Laki opettajan ja oppilaan tukena

Ammattikorkeakoululaki
Suomen perustuslaki
Asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
Hallintolaki
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki
Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta
EU:n yhteinen tietosuoja-asetus (GDPR)
Lastensuojelulaki
Tekijänoikeuslaki
Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta
Yhdenvertaisuuslaki
Työsopimuslaki
Laki kunnallisesta viranhaltijasta
Perusopetuslaki

Hyvän hallinnon periaatteita: 
Yhdenvertaisuus-"kohtele hallinnossa asioivia tasapuolisesti"
Tarkoitussidonnaisuus-"käytetään toimivaltaa yksinomaan lain mukaan hyväksyttäviin tarjoituksiin"
Objektiviteetti-"toimien on oltava puolueettomia"
Suhteellisuus-"oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään"
Luottamuksensuoja-"suojattava oikeusjärjestyksen perusteella oikeutettuja odotuksia"

Hyvän hallinnon noudattaminen opettajan käytännön työssä:
Oppijoiden on oltava opettajan silmissä samanarvoisia, ilman että ketään suositaan. Pitää kuitenkin ottaa kunkin oppijan kyvyt ja erilaisuus huomioon. Opettajan tulee käyttää ymmärrettävää kieltä, asettaa opintokokonaisuudelle selkeät tavoitteet sekä huolehdittava oppimateriaalien saatavuudesta ja ajantasaisuudesta.

Oppijan tulee osallistua HOKS:in mukaisesti opetukseen, näyttöihin, sekä osaamisen osoittamiseen. Poissaolot ovat mahdollisia vain perustelluista syistä.Oppijan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäydyttävä asiallisesti.
Ammattikorkeakoululaki velvoittaa oppijaa ilmoittamaan opiskelupaikan vastaanotosta, sekä ilmoittautumisesta koulutukseen amk:n määrittelemällä tavalla. Opinnot on suoritettava määräajassa, on noudatettava oppilaitoksen järjestyssääntöjä ja huomioitava, että oppilaitos voi velvoittaa oppijaa esittämään todistuksen huumausainetestistä.

Opettajan ja oppijan työrauha:
Opetukseen osallistuvalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön. Opetuksen järjestäjän tulee laatia suunnitelma oppijoiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta, sekä häirinnältä, näin ollen toimeksipanna suunnitelma ja valvoa sen toteutumista ja noudattamista.

Hyvä työrauha ei ole riippuvainen opettajan henkilökohtaisista ominaisuuksista, vaan hyvistä ja tehokkaista toimintatavoista. Pitää muistaa, että jokainen opettaja kokee työrauhan työympäristössään eri tavoin. Nuorista oppijoista puhuttaessa häiriökäyttäytymiseen tulee puuttua johdonmukaisesti sitoen samalla vanhemmat yhteisiin ponnistuksiin työrauhan puolesta. Työrauha rakentuu didaktiseen-, substanssin-, ja luokanhallintataitoihin. Tällöin toiminnassa on keskeistä onnistumisista annettava välitön palaute. Työrauhan keskeisiä ominaisuuksia; mahdollisuus opettaa ilman keskeytystä, hiljaisuus työskenneltäessä, oppimiseen kannustava ilmapiiri, oppilaiden itsekuri, henkilökunnan toimivat suhteet, sekä työtehtävien ristiriidattomuus.

Kurinpito: 
Jos oppijalle annetaan kirjallinen varoitus, sen päättää rehtori. Rehtorin lisäksi myös opettajalla on lupa poistaa häiritsevä tai turvallisuutta vaarantava oppija. Opettajan ja rehtorin valtuuksiin kuuluu myös oikeus ottaa haltuun esineitä tai aineita eli myös oikeus tarkastaa oppijan tavarat. Määräaikaisesta erottamisesta päättää opetuksen järjestäjän asianomainen monijäseninen toimielin.
Oikeusturvaa varmistetaan perustuslain pohjalta, jolloin kaikki ovat yhdenvertaisia, jokaisella on oikeus henkilökohtaiseen koskemattomuuteen sekä oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin.

Arviointi:
 Opetuksen/kurssin alussa oppijan tulee saada tietää kyseisen opintokokonaisuuden arviointiperusteet ja varmistettava, että oppija tietää mistä löytää arviointikriteerit sekä tiedon, miten voi hakea arvioinnin oikaisua opintojen aikana. Opettajan tulee huomioida validin tiedon jakaminen, oppijoiden tasapuolinen kohtelu, sekä pyrkiä omassa toiminnassaan huolellisuuteen ja virheettömyyteen.

Tietosuoja:
Oikeus yksityisyyteen eli yksityiselämän ja henkilötietojen suojaan on jokaiselle kuuluva perusoikeus, kuten esimerkiksi yhdenvertaisuus ja sananvapaus. EU:ssa voimaan tullut GDPR-tietosuojalaki koskee asiakas- ja henkilökuntarekistereiden ylläpitoa, tietojen säilytystä, sekä tietojen käsittelyn läpinäkyvyyttä. Uusi tietosuojalaki tulee näkyvimmin esiin yritystoiminnassa ja internetin käytössä, mutta laki koskee kaikkia tahoja, jotka keräävät jollakin tasolla asiakasrekisteriä, eli ottavat talteen tietoja asiakkaistaan. Tämä siis koskee myös koululaitoksia.

Ilman suostumusta asiakkaista ei saa kerätä tietoa:
  • Rodusta tai etnisestä alkuperästä 
  • Poliittisista mielipiteistä 
  • Uskonnollisesta tai filosofisesta vakaumuksesta
  • Ammattiliiton jäsenyydestä
  • Terveyttä koskevista tiedoista
  • Seksuaalisesta suuntautumisesta tai käyttäytymisestä
  • Geneettisestä ja biometrisestä tiedosta henkilön tunnistamista varten  
Kun rekisteriin lisätty henkilö/oppija käyttää oikeuttaan saada pääsy tietoihin, oppijalle on jäljennöksen lisäksi annettava henkilötietojen käsittelyä koskevat tiedot.

Opettajan vastuu oppilaiden tietosuojasta:
  • Ei julkaisua tai luovutusta ilman suostumusta
  • Oppilasryhmänkesken nimien julkaisu sallittua
  • Oppilasryhmän kesken yhteystietojen jako sallittua, kun liittyy opetukseen
  • Opettaja ei ole vastuussa oppilaiden keskinäisestä henkilötietojen jaosta
  • Henkilötietojen oikea käsittely  ja tarvittavat suostumukset kaupallisten verkko- ja somepalveluiden käytössä
  • Muistettava salassapito- ja vaitiolovelvollisuus
  • Kokeiden, tenttien, kurssien ja todistusten arvosanat julkisia
Opettajan muistilista sosiaalisen median tileihin ja niiden opetuskäyttöön:
  • Organisaatioiden käyttöön tehdyt pilvipalvelut
  • Palvelun sijainti EU vs USA
  • Ikärajat
  • Mitä tietoja rekisteröityminen vaatii
  • Käyttäjätunnusten määrä samalta käyttäjältä
  • Henkilötietojen hankinta ja luovutus
  • Palveluiden saamat oikeudet sisältöihin
  • Yhteystiedot ongelmatilanteissa
  • Palvelun käytön lopettaminen
  • Huoltajan lupa
Salassapito:
Salassapidon piiriin kuuluu oppilashuoltoa koskevat asiat, oppijan opetuksesta vapauttavat asiakirjat, yksilöivä arviointi, sekä todistukset, jotka sisältävät sanallisia henkilökohtaisien ominaisuuksien arviointia. Arkaluontoisten tietojen käyttöön ja käsittelyyn pitää olla toiminnan kannalta asialliset perusteet. Salassa pidettäviä tietoja saa käsitellä henkilö, joka tarvitsee sitä työssään, ei koko työporukka (tietoja voidaan luovuttaa toiselle jos opetus sitä edellyttää). Henkilöllä/-löillä tulee olla salassapitovelvollisuus (sopimuksen tai lain määrittelemänä). Salassapitotietoja voi luovuttaa oppilaitoksessa vain niille, jotka tarvitsevat tietoja työssään. Perusopetuslain mukaan tähän ryhmään kuuluu myös ne viranomaiset, joilla on välttämätön tarve saada tarvittavat tietdot opetuksen järjestämiseksi. Jos oppija siirtyy toiselle opetuksen järjestäjälle, opetuksen järjestämistä varten tarvittavat tiedot voidaan jakaa. Kun oppijan kanssa keskustellaan hänen salassa pidettävistä asioista, pitää huomioida, tila jossa ollaan, ollaanko julkisessa tilassa vai ei, kuka voi, ja kuka saa kuulla keskustelun. Salassapidettävien asioiden kanssa huolellisuutta, niin keskusteluissa, kuin dokumenttien ja tietojen käsittelyssä. Dokumentteja ei saa jättää näkyville, niin että kuka tahansa voi saada ne käsiinsä, eikä salassapidettävistä asioista keskustella kahvipöydässä, saatikka työn ulkopuolella. Muistettava myös asiakirjojen oikea hävitys/arkistointi asianmukaisesti.

Mitä tekijänoikeus tarkoittaa?
Tekijänoikeus tarkoittaa tekijän yksinoikeutta päättää teoksensa käytöstä. Näin ollen kellään muulla ei ole oikeutta käyttää teosta ilman tekijän lupaa. Tekijänoikeus suojaa vain teoksen persoonallista ilmaisumuotoa. Se ei suojaa ideaa, teoksen tietosisältöä tai teokseen sisältyvää teoriaa- nämä ovat vapaasti muiden käytettävissä.

Käytännössä tekijänoikeuslain mukaista suojaa saa kolme tahoa:
  • Teoksen tekijä (kuten kirjailija tai säveltäjä)
  • Teoksen esittäjä (suoja omalle esitykselle tai tulkinnalleen esittämästään teoksesta)
  • Teoksen rahoittava yrittäjä (Kirjan kustantaja, elokuvan tuottaja ym. Suoja syntyy joko suoraan lain perusteella tai ostamalla oikeudet tekijöiltä tai esittäjiltä)
Tekijänoikeus suojaa luovaa työtä ja sen tekijöitä. Se varmistaa luovuuden jatkumisen ja tekijöiden toimeentulon.

Tekijänoikeuksien noudattaminen opettajan työssä
Teosten esittäminen opetuksen yhteydessä:
Julkaistun teoksen saa esittää opetuksen yhteydessä, esittäminen voi tapahtua välittömästi (esim laulaen), tai välillisesti käyttäen apuvälinettä, esim kameraa. Esittämisen kannalta oleellista on se, että yleisö on samassa tilassa kuin esitettävä teos. Tämä poikkeus koskee peruskouluissa, lukioissa ja yliopistoissa annettavaa opetusta. Maksullinen koulutus jää poikkeuksen ulkopuolelle. Näytelmiä ja liikkuvaa kuvaa ei saa kuitenkaan esittää ilman oikeudenhaltijan lupaa.

Yksityiskäyttö:
Julkistetusta teoksesta saa valmistaa muutaman kappaleen yksityistä käyttöä varten. HOX Opetustoiminta ei ole yksityistä, mutta oppilaat voivat omatoimisesti kopioida teoksia itselleen.

Sitaattioikeus:
Julkistetusta teoksesta voi ottaa omaa teosta tukevia lyhyehköjä lainauksia, kunhan alkuperäinen tekijä mainitaan ja lainaukset liittyvät käsiteltävään teemaan. Sitaatin voi ottaa paitsi tekstistä, myös esimerkiksi kuvasta tai musiikista.

Opetuksen sopimuslisenssit:
Opetus- ja kulttuuriministeriö on hankkinut peruskouluille ja ammatillisille oppilaitoksille maksuttomaan perusopetukseen ja oppisopimuskoulutukseen valokopiointiluvat ja digiluvat. Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tulee hankkia luvat Kopiostosta.

Valokopiointi (OKM:n luvan laajuus):
  • Määrällinen tulosteiden rajaus /julkaisu / lukuvuosi / oppilas oppimateriaaleissa 20kpl
  • Nuoteissa ja nuottijulkaisuissa 10 
  • Ylläolevat rajaukset koskevat myös digitaalisista lähteistä tulostettaessa
  • Työ- harjoitus- ja vastauskirjoja EI saa kopioida
 Digitaalinen kopiointi ja käyttö:
  • Voit kopioida verkossa olevia kuva- ja tekstiaineistoja
  • Skannata osia painetuista julkaisuista
Luvan piiriin EI kuulu: työ-, harjoitus- ja vastauskirjat, kotimaiset näytelmät, musiikki, liikkuva kuva ja tietokoneohjelmat.
Kopiointiluvalla saa myös käyttää teksti- ja kuva-aineistoja käännös- ja muunnelmaharjoitusten tekemiseen osana opetusta.

TV ja radio-ohjelmien tallennus- ja esityslupa:
Opetus- ja kulttuuriministeriön hankkima lupa kattaa tallentamisen peruskouluissa, lukioissa, ammatillisissa oppilaitoksissa, korkeakouluissa ja näiden henkilöstökoulutuksessa, valtion henkilöstökoulutuksissa sekä opintokeskuksissa. Se kattaa YLE:n kanavat, sekä MTV3:n. Kanavilta EI saa tallentaa tai esittää elokuva-, teatteri- ja tallennelevitykseen tarkoitettuja elokuvia, eikä ulkomaisia sarjoja tai mainoksia. Radiosta saa tallentaa ja esittää Yleisradion lähettämiä opetusohjelmia. Kotimaisia tv-ohjelmia saa esittää Yle Areenasta tai Elävästä arkistosta.

Heijastaminen:
Opettaja voi heijastaa internet-sivun luokalle, mutta EI internetissä olevaa liikkuvaa kuvaa (paitsi Yle Areena tai Elävä arkisto).

Linkittäminen:

Opettaja voi jakaa linkin aineistoon, kun opiskelija katsoo sen itse, on kyse yksityisestä käytöstä.

Sosiaalinen media:
Sosiaalisessa mediassa oleva sisältö luetaan julkaisuksi, joten sitä voi näyttää opetuksessa. Aineistojen käytössä tulee huomioida yksityisyyden suoja ja sisällön tulee olla jaossa laillisesti.


Käyttöluvat eli lisenssit:
Lisenssillä teoksen tekijänoikeuden haltija antaa luvan teoksen käyttöön. Lisenssejä on eri tasoisia, esimerkiksi avoin lisenssi (CC0) antaa laajimman käyttöoikeuden ulkopuolisille teoksen käytössä.
http://creativecommons.fi/wp-content/uploads/2010/06/Creative-Commons-lisenssin-valintaprosessi.png

Opetus- ja kulttuuriministeriön oppilaitoksille hankkimat sopimuslisenssit eivät kata kaikkea opetuksessa tarvittavaa materiaalin käyttöä. Tekijänoikeuksia hallinnoivat järjestöt tarjoavat oppilaitoksille ja kunnille erikseen ostettavia kollektiivilupia, jotka helpottavat tekijänoikeusmateriaalin käyttöä. Yksi näistä on kuntien vuosilupa musiikin esittämiseen. Kouluissa ei tarvitse välittää musiikin esittämisluvista (tekijänoikeuslain poikkeus, joka sallii musiikin esittämisen opetuksen yhteydessä), lupa ei kuitenkaan koske koulun järjestämiä juhlia tai tapahtumia, koska näitä ei lasketa opetustapahtumiksi. Tällöin tarvitaan kuntalupa, joka kattaa musiikin esittämisen ja tallentamisen mm. kunnan järjestämissä maksullisissa ja maksuttomissa konserteissa, joihin esimerkiksi koulun joulujuhla lasketaan. Kuntalupa EI kata musiikkioppilaitosten konsertteja tai tilaisuuksia, jossa tapahtuma järjestetään yhteistyössä kunnan ulkopuolisen tahon kanssa.

https://www.slideshare.net/eOppimiskeskus/opettajan-tekijnoikeus-tykirja

https://tekijanoikeus.fi/

https://operight.fi/

https://operight.fi/artikkeli/luvat/kuntalupa-ja-lupa-aanitteiden-kopiointiin

https://www.opettajantekijanoikeus.fi/

https://moodle2.tut.fi/mod/book/tool/print/index.php?id=239226

http://www.opentekoa.fi/wp-content/uploads/2015/12/Video-ja-elokuva.pdf

Materiaalin keruussa käytetty apuna muiden teemaryhmien tekemiä webinaariesityksiä

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Turvallisuus

Tunnetuimmat oppimiskäsitykset

Oppimista ja osaamista edistävä oppimisympäristö