TKI-toimintaa amk:ssa
Ammattikorkeakoulujen kaksi perustehtävää ovat opetus, sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotyö.
https://portal.savonia.fi/amk/fi/tutkimus-ja-kehittaminen
Ammattikorkeakoululaki TKI-toiminnasta:
"Ammattikorkeakoulun tehtävänä on lisäksi harjoittaa ammattikorkeakouluopetusta palvelevaa sekä työelämää ja aluekehitystä edistävää ja alueen elinkeinorakennetta uudistavaa soveltavaa tutkimustoimintaa, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa sekä taiteellista toimintaa. Tehtäviään hoitaessaan ammattikorkeakoulun tulee edistää elinikäistä oppimista."
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20140932
Tarkastelen tällä kertaa enimmäkseen Savonia ammattikorkeakoulun TKI-toimintaa, koska se on entinen opinahjoni. Nykyään keramiikka- ja lasimuotoilua ei ole heidän opetustarjonnassa, sitä tarjotaan enää amk-tasolla Hämeenlinnassa. Oman koulutusalani puitteissa TK-toiminta rajoittuu julkaisuihin, vielä tarkemmin opinnäytetöihin. Opinnäytetöiden aihealueiden rajauksessa oli vaihtoehdot; asiakastyö tai tutkimus. Valitsemalle teemalle piti olla pätevä syy, sen piti hyödyttää joko oppilaitosta/muita oppilaita, tai olla asiakaslähtöinen. Meneillään olevissa hankkeissa ja projekteissa löytyy muotoilun teemalla pari eri projektia, esimerkkinä muotoiluun ja kierrätykseen liittyvä projekti, joka toteutetaan opintokurssina : https://portal.savonia.fi/amk/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/projekti-ja-hanketoiminta/projektit-ja-hankkeet?id=933
Savoniassa TKI-työtä, sekä opetuksen ja oppimisen yhdistymistä kehitetään OIS-ajatteluun perustuen; työelämäläheisyys, opiskelijoiden aktiivinen rooli työ- ja elinkeinoelämän kehittämis- ja projektitehtävissä, verkostoituminen ja monialaisuus. Oppilaitos on valinnut neljä tärkeintä TKI-kohdetta, joilla he profiloivat toimintaansa. Näillä "painoaloilla" on tarkoitus kehittää osaamista, niin kotimaisesti kuin kansainvälisestikin ja niillä fokusoidaan Savonian TKI-toimintaa.
Savonian TKI-toiminta:https://portal.savonia.fi/amk/fi/tutkimus-ja-kehittaminen
Julkaisujen tietopankki THESEUS:https://www.theseus.fi/handle/10024/1476
Opettajan rooli TKI-toiminnassa on olla asiantuntija, sekä ohjaaja. TKI-toiminnan kautta opettaja voi ylläpitää ja kehittää omaa osaamistaan, sekä laajentaa verkostojaan, joka on tärkeä osa opettajan työtä. Joskus myös itse opettajan työ on TKI-toiminnan kohteena. Koska omalta alaltani löytyy erittäin heikosti tutkimus- tai kehittämismateriaaleja, tarkastelen puolestaan Hamk:in kautta löytynyttä OPEKE-hanketta, jossa kehitetään ja uudistetaan ammatillista opettajankoulutusta. Tässä hankkeessa on mukana viisi ammattikorkeakoulua ja taideyliopisto, hanke on jaettu osiin, jolloin joka oppilaitoksella on oma vastuualueensa hankkeessa. Tässä hankkeessa myös opettajat ovat koulutussisällön ja oppilaiden lisäksi kehitystyön kohteena.
OPEKE- hanke: https://www.hamk.fi/projektit/opeke/#perustiedot
Savonia projekti- ja hanketoiminta:
https://portal.savonia.fi/amk/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/projekti-ja-hanketoiminta
Tarkastelen lähemmin opettajan roolia hanketyöskentelyssä ja tuloksien hyödyntämistä opetuksessa Jyväskylän ammattikorkeakoululle tehdyn kehittämishankeraportin avulla. Hankkeessa suunnitellaan ja toteutetaan kansalaisopiston kädentaitojen ohjaamista osana EU:n kansainvälistä aikuiskoulutushanketta liittyen kädentaitojen opetukseen. Kyseisessä (KEKRI-) hankkeessa on ollut mukana kaksi opettajaa, jotka suunnittelivat ja toteuttivat kansalaisopistolle kierrätysajatuksellisen "vanhasta uutta"- tyyppisen kurssituksen. KEKRI-projektin tavoitteena on ollut katoavien kädentaitojen siirtäminen nuoremmille sukupolville ja näin turvata kädentaitojen pysyvyyttä. Hankkeeseen osallistuneen kahden opettajan tehtävänä oli myös pohtia, miten kokemukset hankkeeseen osallistumisesta vaikuttavat kansalaisopiston toimintaan, sekä opettajuuteen. Hankkeessa toimittiin yhteisopettajamaisesti opetuksessa sekä opetussuunnitelman teossa. Kansainvälisyys ja sen vaikutukset opettajuuteen ovat myös pohdinnan kohteena raportissa.
Gruntvig 2-hanke, jonka alle KEKRI sijoittuu, oli kansainvälinen kaksivuotinen projekti, jossa kyseessä oleva kansalaisopisto oli osana. Toinen opettajista on käsityöopettaja, toinen kuvaamataidon opettaja, joka on tässä tapauksessa ollut hyödyksi opetussisältöä suunnitellessa. Ideaalitilanteessa eri alojen asiantuntijat rikastuttavat toistensa ammatteja ja yhdessä voivat luoda uudenlaista opetussisältöä, jossa integroituu erilaisia tapoja, tekniikoita ja tietoa yhteen.
http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/19738/jamk_1237553476_2.pdf;jsessionid=CFABA455670D12272E0445D0C27D71FA?sequence=1
Kommentit
Lähetä kommentti