Osaamistavoite 4 ja 5 Arviointi
Arviointi on prosessi, jossa tehdään koulutuksellisia päätöksiä opiskelijoista, siinä annetaan palautetta oppimisprosessista, vahvuuksista ja kehittämisalueista. Arvioinnin tavoitteena on tukea opiskelijan oppimista ja osaamisen kehittymistä, sekä arvioida ja kehittää koulutuksen ja oppimisen laatua. Arvioinnin avulla siis myös opettaja ja koulu saavat tietoa oppilaiden kehityksesta ja arvioinnin toimivuudesta. Arvioinnin tarkoituksena on kertoa, kun tietyt osaamistavoitteet on saavutettu ja millä tasolla. Sen on tarkoitus motivoida opiskelijaa antamalla hänelle mahdollisuus arvioida ja varmentaa, mitä on opittu, sekä informoida opiskelijaa hänen vahvuuksista ja heikkouksistaan. Tavoitteena on opiskelijan tiedon, taidon ja ymmärryksen lisääminen. Arvioinnin avulla voidaan lisätä oppimishalukkuutta ja kehittää oppimistaitoja.
Osaamisen arvioinnissa tavoitteena on koota tietoa opiskelijan saavuttamasta osaamisesta.
Ammattikorkeakoulussa tärkein ja tarkin arvioinnin kohde on opinnäytetyö. Arvioinnin perusteella päätetään, saako oppilas ammattitutkinnon vai ei ja sen avulla mitataan osaamisen taso. Keramiikan opinnäytetyön ohjeistuksena ja rajoituksena oli, että työn pitää olla asiakaslähtöinen. Loppuarvioinnissa asiakkaan mielipiteellä ei kuitenkaan ollut merkitystä arvioinni lopputuloksessa, vaan lopullisesta tutkinto-arvosanasta vastasi kyseiseen rooliin valitut opettajat ja yliopettaja.
Henkilökohtaistamisella tarkoitetaan sitä, että opiskelijalle suunnitellaan ja toteutetaan tämän tarpeita vastaava koulutuspolku. Henkilökohtaistamisessa tunnistetaan ja tunnustetaan opiskelijan aiempi osaaminen ja suunnitellaan uuden osaamisen hankkimisen sisällöt ja tavat sekä osaamisen hankkimista tukevat ohjauksen ja tuen toimet (HOKS). Opiskelijalla on oikeus koko koulutusaikansa ajan henkilökohtaiseen ohjaukseen, jolla tuetaan ajallaan valmistumista ja tulevaisuudennäkymiä työelämään. Ohjaukseen kuuluu tärkeänä osana kehityskeskustelut, joiden avulla päivitetään ja asetetaan tavoitteita opintoihin, ohjataan HOPS:in sisällössä ja itse opiskelussa, sekä muunmuassa seurataan ammatillisen osaamisen edistymistä ja arviointia. Opiskelijan itse on myös peilattava omaa osaamistaan ja tarkennettava osaamistavoitteita, myös tehdä itsearviointia opintojensa aikana. Näitä asioita dokumentoidaan HOPS:iin.
Tällä hetkellä omissa opinnoissani henkilökohtaistamista toteutuu OSSI:n kautta. Ossiin täytetään itsearviointia, osaamisen osoittamista ja lopuksi arviointia suoritetuista osaamisista. Se, miten osaamista osoitetaan on oppijan itse päätettävä, arvioinnin kautta tarkastellaan onko osaamisen osoittaminen ollut riittävää ja osoittamismenetelmä siihen sopivaa. Arviointikriteereiden kautta annetaan rajaukset ja sisältö, mitä oppijan tulee osoittaa opituksi, jotta suoritus olisi hyväksyttävää. Ohjaajat myös seuraavat opintojen edistymistä ja antavat mahdollisuuden ohjauskeskusteluihin ja kasvokkain tapahtuvaan osaamisen osoittamiseen.
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20140932
https://www.slideshare.net/aylitalo/arviointi-korkeakouluopetuksessa-anuylitalotritoniaedulab2011
https://www.oph.fi/download/46585_opiskelijan_arvioinnin_hyvia_kaytantoja.pdf
https://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/ammattikoulutus/henkilokohtaistaminen
https://minedu.fi/henkilokohtaistaminen
https://issuu.com/ilignell/docs/yksil__llist__minen_ja_henkil__koht
Kommentit
Lähetä kommentti