Tiimin yhteinen blogiteksti eettisistä periaatteista
Vihreä ryhmä: Kirsi, Sanna, Ville, Mikko, Eeva
OPETTAJAN EETTISET PERIAATTEET
Opettaja ja yhteiskunta
Opettajan työ on eettisesti hyvin moninainen ja merkityksellinen monestakin eri näkökulmasta
tarkasteltuna. Opetustyö on yhteiskuntamme keskeinen tehtävä, onhan Suomessa maksuton
koulutus ja tasa-arvoinen mahdollisuus kaikille saada koulutus ammattiin, henkilökohtaisesta
taustasta riippumatta. Opettajan tehtävänä on taata oppijoille kasvatuksen ja kasvun
mahdollisuuksia, jotta saamme demokraattiseen yhteiskuntaamme osaavia ja vastuullisia
jäseniä. Opettajan roolina on toimia oppijan oikeuksien ja etujen valvojana, mutta tämä
edellyttää myös kriittistä tarkastelua. Tästä esimerkkinä voisi olla vaikka oppijan arviointi;
opettaja toimii oikeudenmukaisesti tarkastaessaan oppijan osaamista suhteessa
yhteiskunnan määrittelemiin tavoitteisiin, kuten esim. valtakunnallisiin arviointi- ja/tai
osaamiskriteereihin eli kompetensseihin. Pelkästään yhteiskunta ei kuitenkaan anna
raameja opettajalle toimia työssään, vaan opettajan oma sitoutuminen, motivaatio ja
halu ammatilliseen kehittymiseen suhteessa annettuihin resursseihin on avainasemassa
opettajan yhteiskunnallisessa tehtävässä menestymiseen. Nykyajan opettajuudelta ja
koulutukselta edellytetäänkin myös nopeaa reagointia työelämän tarpeisiin. Ammatillisessa
koulutuksessa yrittäjyyskasvatus on hyvä esimerkki siitä, miten opettajuudella, asenteellä
sekä työelämäntarpeet huomioimalla voidaan täyttää koulutuksen ja opettajuuden
yhteiskunnallista tehtävää.
tarkasteltuna. Opetustyö on yhteiskuntamme keskeinen tehtävä, onhan Suomessa maksuton
koulutus ja tasa-arvoinen mahdollisuus kaikille saada koulutus ammattiin, henkilökohtaisesta
taustasta riippumatta. Opettajan tehtävänä on taata oppijoille kasvatuksen ja kasvun
mahdollisuuksia, jotta saamme demokraattiseen yhteiskuntaamme osaavia ja vastuullisia
jäseniä. Opettajan roolina on toimia oppijan oikeuksien ja etujen valvojana, mutta tämä
edellyttää myös kriittistä tarkastelua. Tästä esimerkkinä voisi olla vaikka oppijan arviointi;
opettaja toimii oikeudenmukaisesti tarkastaessaan oppijan osaamista suhteessa
yhteiskunnan määrittelemiin tavoitteisiin, kuten esim. valtakunnallisiin arviointi- ja/tai
osaamiskriteereihin eli kompetensseihin. Pelkästään yhteiskunta ei kuitenkaan anna
raameja opettajalle toimia työssään, vaan opettajan oma sitoutuminen, motivaatio ja
halu ammatilliseen kehittymiseen suhteessa annettuihin resursseihin on avainasemassa
opettajan yhteiskunnallisessa tehtävässä menestymiseen. Nykyajan opettajuudelta ja
koulutukselta edellytetäänkin myös nopeaa reagointia työelämän tarpeisiin. Ammatillisessa
koulutuksessa yrittäjyyskasvatus on hyvä esimerkki siitä, miten opettajuudella, asenteellä
sekä työelämäntarpeet huomioimalla voidaan täyttää koulutuksen ja opettajuuden
yhteiskunnallista tehtävää.
Opettaja ja sidosryhmät
Paikallisella tasolla toimiessa opettajalla on useita sidosryhmiä yhteistyössä.
Sidosryhmäyhteistyön tarkoituksena on oppimisen ja kehityksen tukeminen ja
oppimismahdollisuuksien laajentaminen. Alaikäisten kanssa työskennellessä
huoltajat ovat keskeinen “yhteistyökumppani”, mutta korkea-asteella oppijat
kantavat vastuun jo itsestään. Keskeinen yhteistyökumppani jokaisella
koulutusasteella ovat erilaiset sosiaali- ja terveyshuollon viranomaiset.
Näistä esimerkkinä opiskeluterveydenhuolto (terveydenhoitajat, lääkärit),
opintopsykologi ja kuraattori. Myös muut viranomaiset voivat kuulua opettajan
sidosryhmiin. Esimerkki oppilaitoksella toimii hyvinvointitiimi, johon kuuluu
korkeakoululiikunnan edustaja(t), opiskelijakunnan edustaja(t), opintopsykologi,
kuraattori, oppilaitospappi, Kaupungin nuorisotyöntekijöitä,
opiskeluterveydenhuollon edustajat sekä opintoasiain päällikkö. Lisäksi Oppilaitoksella
toimii ohjauksen tiimi, jossa on muun muassa eri alojen opinto-ohjaajia, kuraattori
sekä tuutori-opettajia. Keskeistä näissä molemmissa tiimeissä on edistää opiskelijoiden
hyvinvointia ja edellytyksiä oppimiseen.
Sidosryhmäyhteistyön tarkoituksena on oppimisen ja kehityksen tukeminen ja
oppimismahdollisuuksien laajentaminen. Alaikäisten kanssa työskennellessä
huoltajat ovat keskeinen “yhteistyökumppani”, mutta korkea-asteella oppijat
kantavat vastuun jo itsestään. Keskeinen yhteistyökumppani jokaisella
koulutusasteella ovat erilaiset sosiaali- ja terveyshuollon viranomaiset.
Näistä esimerkkinä opiskeluterveydenhuolto (terveydenhoitajat, lääkärit),
opintopsykologi ja kuraattori. Myös muut viranomaiset voivat kuulua opettajan
sidosryhmiin. Esimerkki oppilaitoksella toimii hyvinvointitiimi, johon kuuluu
korkeakoululiikunnan edustaja(t), opiskelijakunnan edustaja(t), opintopsykologi,
kuraattori, oppilaitospappi, Kaupungin nuorisotyöntekijöitä,
opiskeluterveydenhuollon edustajat sekä opintoasiain päällikkö. Lisäksi Oppilaitoksella
toimii ohjauksen tiimi, jossa on muun muassa eri alojen opinto-ohjaajia, kuraattori
sekä tuutori-opettajia. Keskeistä näissä molemmissa tiimeissä on edistää opiskelijoiden
hyvinvointia ja edellytyksiä oppimiseen.
Opettaja ja moniarvoisuus
Osa opettajan työtä on kohdella oppilaita yhdenvertaisina ja samanarvoisina taustoista huolimatta.
Yhteiskunnan määrittelemien velvoitteiden lisäksi oppijoiden monimuotoiset taustat (muun muassa
niin kulttuuriset, uskonnolliset kuin sukupuoli- ja seksuaalisuuntautumiset) luovat opettajalle
haasteita ja vastuuta; oppijoilla pitäisi olla mahdollisuus oppia ympäristössä, jossa he eivät
kohtaa ennakkoluuloja, kiusaamista tai syrjintää. Näiden asioiden käsittely ja yhteistyön
sujuvuus oppijoiden vanhempien kanssa on tärkeää, varsinkin silloin kun on kyseessä
alaikäisiä oppijoita.
Yhteiskunnan määrittelemien velvoitteiden lisäksi oppijoiden monimuotoiset taustat (muun muassa
niin kulttuuriset, uskonnolliset kuin sukupuoli- ja seksuaalisuuntautumiset) luovat opettajalle
haasteita ja vastuuta; oppijoilla pitäisi olla mahdollisuus oppia ympäristössä, jossa he eivät
kohtaa ennakkoluuloja, kiusaamista tai syrjintää. Näiden asioiden käsittely ja yhteistyön
sujuvuus oppijoiden vanhempien kanssa on tärkeää, varsinkin silloin kun on kyseessä
alaikäisiä oppijoita.
Koska Suomeen on saapunut viime vuosina suuria määriä pakolaisia ja maahanmuuttajia,
opettajien opetusrepertuaari on joutunut kasvamaan ja oppimissisällöissä ovat teemoja,
joihin suomalaisessa kulttuurissa on sisäänkasvettu. Suomen kielen opiskelun lisäksi
kulttuuriopettaminen on tärkeässä roolissa, kun oppijoina on eri kulttuureista tulevia henkilöitä.
Arkipäivän käytänteet kaupassa käynnistä natiivien kohtaamisiin ja kanssakäymisiin ovat
teemoja, joihin opettajien ei ole tarvinnut aktiivisesti keskittyä opetussisällön suunnittelussa.
Viime kädessä opettajan velvoitteena olisi tuottaa vastuullisia, yhteiskunnassa toimivia jäseniä,
joilla on tarvittavat perustiedot ja -taidot tämän toteutumiseen.
opettajien opetusrepertuaari on joutunut kasvamaan ja oppimissisällöissä ovat teemoja,
joihin suomalaisessa kulttuurissa on sisäänkasvettu. Suomen kielen opiskelun lisäksi
kulttuuriopettaminen on tärkeässä roolissa, kun oppijoina on eri kulttuureista tulevia henkilöitä.
Arkipäivän käytänteet kaupassa käynnistä natiivien kohtaamisiin ja kanssakäymisiin ovat
teemoja, joihin opettajien ei ole tarvinnut aktiivisesti keskittyä opetussisällön suunnittelussa.
Viime kädessä opettajan velvoitteena olisi tuottaa vastuullisia, yhteiskunnassa toimivia jäseniä,
joilla on tarvittavat perustiedot ja -taidot tämän toteutumiseen.
Kulttuurierojen lisäksi myös uskonto asettaa uusia rajoituksia ja käytänteitä opetukseen.
Muslimit esimerkiksi joka vuosi juhlivat ramadania, mikä tarkoittaa että kuukauden ajan
oppijat eivät valoisan aikaan syö mitään. Tässä on taas opettajalle haaste, miten pitää
yllä keskittymistä ja jaksamista koulupäivän aikana, kun oppijoiden henkinen ja fyysinen
jaksaminen on lähes nollassa.
Muslimit esimerkiksi joka vuosi juhlivat ramadania, mikä tarkoittaa että kuukauden ajan
oppijat eivät valoisan aikaan syö mitään. Tässä on taas opettajalle haaste, miten pitää
yllä keskittymistä ja jaksamista koulupäivän aikana, kun oppijoiden henkinen ja fyysinen
jaksaminen on lähes nollassa.
Toinen teema, joka on ollut erittäin paljon pinnalla ja otsikoissa on ollut nuorten
mahdollisuudet ilmentää sukupuoltaan ja seksuaalista suuntautumistaan avoimesti julkisesti,
esimerkiksi kouluissa. Yhteiskunnan heteronormatiivista ajattelua on ravisteltu viime vuosina
paljon, ja tämä on luonut myös voimakasta vastarintaa ja sukupuolirasismia.
Koulutusympäristöissä se vaatii opettajalta avarakatseisuutta, ymmärrystä ja omien
ennakkoluulojen tarkastelua kun ollaan päivittäin tekemisissä oppijoiden kanssa, jotka
eivät sovi perinteiseen heteromies-heteronainen, tai edes mies-nainen “kategoriaan.
mahdollisuudet ilmentää sukupuoltaan ja seksuaalista suuntautumistaan avoimesti julkisesti,
esimerkiksi kouluissa. Yhteiskunnan heteronormatiivista ajattelua on ravisteltu viime vuosina
paljon, ja tämä on luonut myös voimakasta vastarintaa ja sukupuolirasismia.
Koulutusympäristöissä se vaatii opettajalta avarakatseisuutta, ymmärrystä ja omien
ennakkoluulojen tarkastelua kun ollaan päivittäin tekemisissä oppijoiden kanssa, jotka
eivät sovi perinteiseen heteromies-heteronainen, tai edes mies-nainen “kategoriaan.
Se, miten oppijat haluavat tuoda julki itsestään ulkoisesti ei vaikuta heidän oppimiseensa,
opettajan tapaan ohjata ja heidän keskeiseen vuorovaikutukseen. Kun opettajana kunnioitat
asiakkaitasi, myös he kunnioittavat sinua.
opettajan tapaan ohjata ja heidän keskeiseen vuorovaikutukseen. Kun opettajana kunnioitat
asiakkaitasi, myös he kunnioittavat sinua.
Opettaja ja oppija
Opettajan työtä ohjaavissa eettisissä periaatteissa määritellään opettajan suhdetta oppijaan.
Tämän suhteen perustana toimivat ihmisoikeudet, joiden soisin olevan osa ihmisten välistä toimintaa.
Tämän suhteen perustana toimivat ihmisoikeudet, joiden soisin olevan osa ihmisten välistä toimintaa.
Tuleva ammatillinen opettaja, muista seuraavat asiat:
-Huomioi ja kunnioita oppijan ainutkertaisuutta ja oikeuksia oppijana!
-Suhtaudu ja toimi inhimillisesti ja oikeudenmukaisesti!
Oppijan ainutkertaisuuden näkyväksi tekeminen voi mahdollistua esimerkiksi
vuorovaikutteisessa opetuksessa. Yhteisöllisessä oppimistilanteessa oppijan
on mahdollista työstää opittavia asioita maailmankuvastaan käsin. Opettajan
onnistuessa luomaan turvallisen, avoimen ja luottamuksellisen oppimisilmapiirin,
oppija tulee kohdelluksi ainutkertaisena. Kokonaan toisenlaisessa opetusmenetelmässä,
vastakohtana edelliseen, oppija voi kokea olevansa vain opetustilassa olevaa massaa.
Massaa, jolle suolletaan yksisuuntaisesti asioita, mahdollisesti jopa valmiiksi opeteltujen
sanojen ja askelmerkkien mukaisesti.
vuorovaikutteisessa opetuksessa. Yhteisöllisessä oppimistilanteessa oppijan
on mahdollista työstää opittavia asioita maailmankuvastaan käsin. Opettajan
onnistuessa luomaan turvallisen, avoimen ja luottamuksellisen oppimisilmapiirin,
oppija tulee kohdelluksi ainutkertaisena. Kokonaan toisenlaisessa opetusmenetelmässä,
vastakohtana edelliseen, oppija voi kokea olevansa vain opetustilassa olevaa massaa.
Massaa, jolle suolletaan yksisuuntaisesti asioita, mahdollisesti jopa valmiiksi opeteltujen
sanojen ja askelmerkkien mukaisesti.
- Sallikaamme ja sietäkäämme siis tulevina ammatillisina opettajina
vuorovaikutuksellisen opetuksen mukanaan tuomat sattumukset ja suunnitelmien muutokset!
Osaamistavoitteiden saavuttaminen edellyttää opettajan huomioimaan oppimiseen
vaikuttavien asioiden, kuten esimerkiksi iän ja ihmisten moninaiset tavat omaksua tietoa.
Oppija tarkastelee opittavaa asiaa aiempien kokemustensa ja elämäntilanteensa kautta.
Opettaja ei voi myöskään olettaa, että hänen ja oppijan mielipiteet opittavasta asiasta
olisivat samansuuntaiset. Mielipiteiden selvittäminen vuorovaikutuksessa, tarkoitukseen
soveltuvalla opetusmenetelmällä, on mahdollista ja tarpeellista esimerkiksi asenteiden opetuksessa.
Opettajan tulee välttää kokonaan oppijoihin liittyvää vitsailua! Hienotunteisuus persoonaan
ja yksityisyyteen liittyvien asioiden käsittelyssä on valttia. Esimerkiksi käytännön harjoittelussa
olevan opiskelijan arviointitilaisuudessa oppijan persoonallisten piirteiden käsittelyn välttämisessä
opettaja on avainasemassa. Olen ollut opettajana mukana tilanteissa, joissa työelämän edustaja
”arvioi opiskelijan osaamista” luonnehtien häntä kutakuinkin sanoin: ”Olet luonteeltasi näköjään
hiljainen ja arkuus näkyy toiminnassasi ja potilaiden kohtaamistilanteissa.”. Opiskelijoiden saamista
harjoittelun kirjallisista palautteista ja osaamisen arvioinneista voin usein lukea: ”Olet tosi kiva
ja kiltti opiskelija.”. Opettajan tehtävä on (hienotunteisesti!) opastaa ohjaajaa tarkastelemaan
opiskelijan osaamista suhteessa harjoittelulle asetettuihin tavoitteisiin ja kriteereihin.
Uskoakseni isolla osalla meistä on jonkinlaista tarttumapintaa sanapariin ”opettajan silmätikku”.
Eettisten ohjeiden mukaan opettajan ei tule hyväksyä missään muodossa esiintyvää
kiusaamista tai toisen ihmisen hyväksikäyttöä. Tämä sääntö koskee kaikkia oppijan
kanssa toimivia henkilöitä.
Eettisten ohjeiden mukaan opettajan ei tule hyväksyä missään muodossa esiintyvää
kiusaamista tai toisen ihmisen hyväksikäyttöä. Tämä sääntö koskee kaikkia oppijan
kanssa toimivia henkilöitä.
Opettajan tulee jättää ”tulpat pois korvista ja laput silmistä” ja avata suunsa oppijan hyväksi
aina tarpeen vaatiessa.
aina tarpeen vaatiessa.
Opettajan on myös kuunneltava herkin korvin ja katsottava ympärilleen tarkkaavaisin
silmin, huomatakseen ja huomioidakseen erityistä huolenpitoa ja suojelua tarvitsevat oppijat.
silmin, huomatakseen ja huomioidakseen erityistä huolenpitoa ja suojelua tarvitsevat oppijat.
Opettajan tehtäviin kuuluvat oppijoiden kasvattaminen yhteistyöhön ja hyviksi yhteiskunnan
jäseniksi sekä luottamuksen ja hyvien ihmissuhteiden rakentaminen. Työ luottamuksellisen
oppimisilmapiirin rakentamiseksi alkaa ensimmäisestä oppijan ja opettajan välisestä kontaktista.
Työtä jatketaan aina siihen saakka, kun näille ”hyville yhteiskunnan jäsenille” annetaan todistus
suoritetuista opinnoista.
Opettajan eettisissä periaatteissa mainitaan seuraavaa: ”Opettajan vastuu oppijasta on sitä
suurempi mitä nuoremman oppijan kanssa hän työskentelee. Opettaja toimii yhteistyössä
lapsesta ja nuoresta vastuussa olevien aikuisten kanssa.” Ammatillinen opettajan kohtaama
opiskelijaryhmä voi koostua juuri peruskoulunsa päättäneistä nuorista ja lähellä eläkeikää
olevista aikuisopiskelijoista. Luonnollisestikin vastuu alaikäisestä nuoresta yhdessä hänestä
vastuussa olevien aikuisten kanssa on suuri.
jäseniksi sekä luottamuksen ja hyvien ihmissuhteiden rakentaminen. Työ luottamuksellisen
oppimisilmapiirin rakentamiseksi alkaa ensimmäisestä oppijan ja opettajan välisestä kontaktista.
Työtä jatketaan aina siihen saakka, kun näille ”hyville yhteiskunnan jäsenille” annetaan todistus
suoritetuista opinnoista.
Opettajan eettisissä periaatteissa mainitaan seuraavaa: ”Opettajan vastuu oppijasta on sitä
suurempi mitä nuoremman oppijan kanssa hän työskentelee. Opettaja toimii yhteistyössä
lapsesta ja nuoresta vastuussa olevien aikuisten kanssa.” Ammatillinen opettajan kohtaama
opiskelijaryhmä voi koostua juuri peruskoulunsa päättäneistä nuorista ja lähellä eläkeikää
olevista aikuisopiskelijoista. Luonnollisestikin vastuu alaikäisestä nuoresta yhdessä hänestä
vastuussa olevien aikuisten kanssa on suuri.
Opettajan suhde työhönsä
Opettajan työtä ohjaa opetussuunnitelmat sekä työyhteisön säännöt ja ohjeet. Jokainen
opettaja tuo omalla persoonallisuudellaan erilaisuutta opetustyöhön ja työyhteisöön.
Yleensä opettajat työskentelevät isoissa työyhteisöissä, missä tulee hyväksyä erilaisia
persoonia ja toimintatapoja ja hyväksyä erilaiset näkökannat. Työyhteisön sisällä on
jokaisella opettajalla oikeus tulla kohdelluksi oikeudenmukaisesti ja hyväksytyksi omana
itsenään. Tämä vaikuttaa myös työilmapiiriin, mikä taas näkyy työssä viihtymisenä ja
opetuksen laatuna. Opettajan on hyvä muistaa huolehtia myös omasta työhyvinvoinnista
ja työssä jaksamisesta. Opetustyössä on pysyttävä ”ajan hermoilla” ja kehitettävä omaa
ammattitaitoa, jotta pystyy hoitamaan työnsä vastuullisesti. Jokainen ala kehittyy nykypäivänä
hurjaa vauhtia eteenpäin, esimerkiksi saadaan tutkimustuloksia, tai lakinormit muuttuvat.
Tämä edellyttää perehtymään, kehittämään ja pohtimaan omaa opetusalaa sekä opetustyötä.
opettaja tuo omalla persoonallisuudellaan erilaisuutta opetustyöhön ja työyhteisöön.
Yleensä opettajat työskentelevät isoissa työyhteisöissä, missä tulee hyväksyä erilaisia
persoonia ja toimintatapoja ja hyväksyä erilaiset näkökannat. Työyhteisön sisällä on
jokaisella opettajalla oikeus tulla kohdelluksi oikeudenmukaisesti ja hyväksytyksi omana
itsenään. Tämä vaikuttaa myös työilmapiiriin, mikä taas näkyy työssä viihtymisenä ja
opetuksen laatuna. Opettajan on hyvä muistaa huolehtia myös omasta työhyvinvoinnista
ja työssä jaksamisesta. Opetustyössä on pysyttävä ”ajan hermoilla” ja kehitettävä omaa
ammattitaitoa, jotta pystyy hoitamaan työnsä vastuullisesti. Jokainen ala kehittyy nykypäivänä
hurjaa vauhtia eteenpäin, esimerkiksi saadaan tutkimustuloksia, tai lakinormit muuttuvat.
Tämä edellyttää perehtymään, kehittämään ja pohtimaan omaa opetusalaa sekä opetustyötä.
Opettaja työyhteisössä
Arvostus tehtäväänsä kohtaan on jokaisella yksilöllistä, opettajan on ymmärrettävä,
että hän omalta osaltaan on vastuussa myös työyhteisön hyvinvoinnista. Opettajana
on osattava pyytää tarvittaessa apua muilta työyhteisön jäseniltä ja osattava myös tukea
muita omat voimavarat ja osaamisalueet huomioon ottaen.
että hän omalta osaltaan on vastuussa myös työyhteisön hyvinvoinnista. Opettajana
on osattava pyytää tarvittaessa apua muilta työyhteisön jäseniltä ja osattava myös tukea
muita omat voimavarat ja osaamisalueet huomioon ottaen.
Opettajat tekevät usein töitä yksin, mutta myös yhdessä. Opettajan täytyy pystyä
yhteistyöhön työyhteisön muiden jäsenten kanssa. Omalla persoonallaan vaikutetaan
koko yhteisöön. Itse kukin voi vaikuttaa työyhteisön hyvinvointiin omalla toiminnallaan.
Ei tarvitse kaikista työtovereista tykätä tai olla ystävä, mutta toimeen pitää tulla.
Tällöin opettaja voi ottaa neutraalin roolin, jolloin ei tule ristiriitoja. Opettajan on
myös pystyttävä sovittelijan rooliin tarvittaessa.
yhteistyöhön työyhteisön muiden jäsenten kanssa. Omalla persoonallaan vaikutetaan
koko yhteisöön. Itse kukin voi vaikuttaa työyhteisön hyvinvointiin omalla toiminnallaan.
Ei tarvitse kaikista työtovereista tykätä tai olla ystävä, mutta toimeen pitää tulla.
Tällöin opettaja voi ottaa neutraalin roolin, jolloin ei tule ristiriitoja. Opettajan on
myös pystyttävä sovittelijan rooliin tarvittaessa.
Kuvat: pixabay.com
Arviointiryhmä sininen
- Asioita pohdittu monesta näkökulmasta
- Pohdintaa esimerkkiin viitaten
- Teksti osin suoraan alkuperäisestä tekstistä
- Tekstiä voisi tiivistää
Kulttuurierot ja niiden huomiointi esimerkein.
Opettajan toiminta arviointi tilanteessa.
Osaaminen tunnistettu ja tunnustettu.
Kommentit
Lähetä kommentti