Arvo-osaaminen
ITYO
Osallisuus
Osallisuus on esimerkiksi tunnetta, joka syntyy osallisuudesta opiskeluyhteisössä. Siihen kuuluvat
yhteisön jäsenten arvostus, tasavertaisuus, luottamus, vaikuttamisen mahdollisuus, yhteiskunnallinen
osallisuus ja demokratia. Osallisuuden kokeminen ja sosiaaliset verkostot toimivat hyvinvointivajeita,
syrjäytymistä ja eriarvoisuutta vastaan. (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2017.) Työ on yksi merkittävä
osallistumisen muoto, jolloin on tuettava työelämään pääsyä ja työssä pysymistä (Ahonen & Isola 2015, 2).
Ammatillisen opettajan on ohjattava opiskelijaa urasuunnitelmiin liittyvissä asioissa ja huomioitava
opetuksessa työelämävalmiuksien kehittäminen. Opettajan tulee kasvattaa oppijoita yhteistyöhön ja
hyviksi yhteiskunnan jäseniksi ja tukea opiskelijoiden hyvien ihmissuhteiden rakentumista
(Opetusalan ammattijärjestö). Fornaciarin ja Männistön (2015) mukaan tulevaisuuden kansalaisuuden
ja todellisuuden rakentuu koulun intressien mukaan. Kasvatustyöllä voidaan tavoitella esimerkiksi
yhteiskunnallista asemaansa ymmärtäviä, sivistyneitä ja itsenäisesti ajattelevia toimijoita. Koulujärjestelmä
ja opettajakunta on osin velvoitettu Suomalaisen yhteiskunnan ja kulttuurin luomiseen tuleville sukupolvillekin
demokraattiseksi.
yhteisön jäsenten arvostus, tasavertaisuus, luottamus, vaikuttamisen mahdollisuus, yhteiskunnallinen
osallisuus ja demokratia. Osallisuuden kokeminen ja sosiaaliset verkostot toimivat hyvinvointivajeita,
syrjäytymistä ja eriarvoisuutta vastaan. (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2017.) Työ on yksi merkittävä
osallistumisen muoto, jolloin on tuettava työelämään pääsyä ja työssä pysymistä (Ahonen & Isola 2015, 2).
Ammatillisen opettajan on ohjattava opiskelijaa urasuunnitelmiin liittyvissä asioissa ja huomioitava
opetuksessa työelämävalmiuksien kehittäminen. Opettajan tulee kasvattaa oppijoita yhteistyöhön ja
hyviksi yhteiskunnan jäseniksi ja tukea opiskelijoiden hyvien ihmissuhteiden rakentumista
(Opetusalan ammattijärjestö). Fornaciarin ja Männistön (2015) mukaan tulevaisuuden kansalaisuuden
ja todellisuuden rakentuu koulun intressien mukaan. Kasvatustyöllä voidaan tavoitella esimerkiksi
yhteiskunnallista asemaansa ymmärtäviä, sivistyneitä ja itsenäisesti ajattelevia toimijoita. Koulujärjestelmä
ja opettajakunta on osin velvoitettu Suomalaisen yhteiskunnan ja kulttuurin luomiseen tuleville sukupolvillekin
demokraattiseksi.
Opiskelijan kohtaaminen ja osallisuus
Opiskelijan osallistamiseksi on luotava luottamuksellista ja opiskelijaa kunnioittavaa ilmapiiriä, joka on läsnä
kohtaamistilanteissa. Yhteisesti sovituista käytänteistä kiinnipitäminen lisää luottamusta. Opettajana minua
on kiitetty sähköpostiin vastaamisen nopeudesta ja ystävällisestä ilmaisutavasta. Rohkaisen opiskelijoitani
kriittiseen pohdinnan lisäksi hyvään ilmaisutapaan.
kohtaamistilanteissa. Yhteisesti sovituista käytänteistä kiinnipitäminen lisää luottamusta. Opettajana minua
on kiitetty sähköpostiin vastaamisen nopeudesta ja ystävällisestä ilmaisutavasta. Rohkaisen opiskelijoitani
kriittiseen pohdinnan lisäksi hyvään ilmaisutapaan.
Pedagogiset ratkaisut, menetelmät ja osallisuus
Opetusmenetelmiä voisi käyttää rinnakkain oppijoiden erilaisuuden huomioimiseksi, mutta myös osallisuuden
tukemiseksi. Esimerkiksi porinaryhmät osallistavat opiskelijoita esimerkiksi kokemusperäisen tiedon jakamiseksi
työelämästä. (Alaniska & Valanne, n.d., 7, 15.) Opetusvastuun antamisella ohjaan opiskelijan yhteistoiminnallisen
oppimisen ytimeen.
tukemiseksi. Esimerkiksi porinaryhmät osallistavat opiskelijoita esimerkiksi kokemusperäisen tiedon jakamiseksi
työelämästä. (Alaniska & Valanne, n.d., 7, 15.) Opetusvastuun antamisella ohjaan opiskelijan yhteistoiminnallisen
oppimisen ytimeen.
Lait ja sopimukset sekä niiden käytäntöön soveltaminen
Ammattikorkeakoululaissa (L 932/2014) opiskelijoiden osallisuuteen liittyen on säädetty opiskelijakunnan
toiminnasta. Opiskelijakunnan tarkoituksena on edistää opiskelijoiden valmiuksia aktiiviseen, valveutuneeseen
ja kriittiseen kansalaisuuteen. Kannustan opiskelijoitani osallistumaan opiskelijakunnan toimintaan.
Organisaationi oppilaskunta osallisti opiskelijat strategiatyöhön porinapäivien avulla.
toiminnasta. Opiskelijakunnan tarkoituksena on edistää opiskelijoiden valmiuksia aktiiviseen, valveutuneeseen
ja kriittiseen kansalaisuuteen. Kannustan opiskelijoitani osallistumaan opiskelijakunnan toimintaan.
Organisaationi oppilaskunta osallisti opiskelijat strategiatyöhön porinapäivien avulla.
Opettaja koulutusorganisaation suunnitelmien ja strategisten linjausten toteuttajana
Toimin opetuksessa strategiamme mukaisesti. Perustelen opetusmenetelmieni valintaa opiskelijoille strategian
kautta. Tavoitteenani on, että opiskelijani ymmärtävät arjen työn ja strategian välisen suhteen.
kautta. Tavoitteenani on, että opiskelijani ymmärtävät arjen työn ja strategian välisen suhteen.
Lähteet
Ahola, S. & Isola A-M. (2015). Osallisuutta edistämällä vähennetään eriarvoisuutta.
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/128983/Osallisuus_final_17.11.2015.pdf?sequence=1&isAllowed=y
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/128983/Osallisuus_final_17.11.2015.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Fornaciari, A., & Männistö, P. (2015). Yhteiskunta- ja demokratiakasvatuksen sudenkuoppa.
Opettajien avulla kohti kriittisempää kansalaisuutta. Kasvatus & Aika, 9(4).
Saatavilla 20.6.2018 https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68556
Opettajien avulla kohti kriittisempää kansalaisuutta. Kasvatus & Aika, 9(4).
Saatavilla 20.6.2018 https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68556
Opetusalan Ammattiliitto. Opettajan eettiset. periaatteet. Saatavilla 20.6.2018
http://www.oaj.fi/cs/oaj/opettajan%20eettiset%20periaatteet
http://www.oaj.fi/cs/oaj/opettajan%20eettiset%20periaatteet
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2017. Osallisuus. Saatavilla 21.6.2018
https://thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/eriarvoisuus/hyvinvointi/osallisuus
https://thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/eriarvoisuus/hyvinvointi/osallisuus
Ihmisoikeudet
Kun opiskelijaa tarkastellaan ihmisoikeuksien näkökulmasta, se tarkoittaa yksinkertaisimmillaan sitä,
että kaikilla oppijoilla on oikeus opetukseen; osittain koulutus on pakollista, kuten alkeisopetuksessa,
kun taas korkeampien asteiden koulutukseen pitää kaikilla olla yhtäläiset mahdollisuudet hakeutua
heidän kykyjensä mukaan. Oppijan ihmisoikeuksien täyttymistä koulutuksessa turvaa YK:n ja Euroopan
ihmisoikeussopimukset, joita jäsenmaiden on velvollisuus noudattaa ja joiden noudattamista myös valvotaan
aktiivisesti. Ihmisiä pitää kohdella tasa-arvoisesti, kulttuuriin tai uskontoon katsomatta ja tämän pitää päteä
myös koulutusinstituutioissa. Valtion vastuulla on opettajakunta ja heidän ammatilliset olot, sekä
koulutusjärjestelmän aktiivinen kehittäminen. Valtion tulee myös taata, että vanhemmilla on vapaus valita
sisällöltään sopivin uskonnollinen ja moraalinen koulutus lapsilleen. YK painottaa taloudellisia, sosiaalisia
ja sivistyksellisiä oikeuksia koskevassa yleissopimuksessa (TSS-sopimus) valtion velvollisuuksia
opetustoiminnassa, Euroopan ihmisoikeussopimus painottaa taasen kaikkien oikeutta opiskeluun,
sekä vanhempien roolia kouluvalinnassa.
(http://www.ihmisoikeudet.net/ihmisoikeudet/oikeus-opetukseen/, http://www.ykliitto.fi/yk70v/yk)
että kaikilla oppijoilla on oikeus opetukseen; osittain koulutus on pakollista, kuten alkeisopetuksessa,
kun taas korkeampien asteiden koulutukseen pitää kaikilla olla yhtäläiset mahdollisuudet hakeutua
heidän kykyjensä mukaan. Oppijan ihmisoikeuksien täyttymistä koulutuksessa turvaa YK:n ja Euroopan
ihmisoikeussopimukset, joita jäsenmaiden on velvollisuus noudattaa ja joiden noudattamista myös valvotaan
aktiivisesti. Ihmisiä pitää kohdella tasa-arvoisesti, kulttuuriin tai uskontoon katsomatta ja tämän pitää päteä
myös koulutusinstituutioissa. Valtion vastuulla on opettajakunta ja heidän ammatilliset olot, sekä
koulutusjärjestelmän aktiivinen kehittäminen. Valtion tulee myös taata, että vanhemmilla on vapaus valita
sisällöltään sopivin uskonnollinen ja moraalinen koulutus lapsilleen. YK painottaa taloudellisia, sosiaalisia
ja sivistyksellisiä oikeuksia koskevassa yleissopimuksessa (TSS-sopimus) valtion velvollisuuksia
opetustoiminnassa, Euroopan ihmisoikeussopimus painottaa taasen kaikkien oikeutta opiskeluun,
sekä vanhempien roolia kouluvalinnassa.
(http://www.ihmisoikeudet.net/ihmisoikeudet/oikeus-opetukseen/, http://www.ykliitto.fi/yk70v/yk)
YK:n yleissopimuksessa on määritelty, että opetuksen helpon saatavuuden lisäksi opetussisällön tulee olla
sellaista, mikä kehittää oppijan persoonaa ja omaa arvoa, sekä opettaa kunnioittamaan ihmisoikeuksia ja
perusvapauksia. Niille, jotka eivät ole kyenneet päättämään perusopintojaan, on annettava mahdollisuus
opintojen käymiseen myös tuettuna. Opettaja on vastuussa siitä, että hänen opettamansa materiaali
kunnioittaa näitä säädöksiä. Samalla myös opettajan tulee kunnioittaa oppilaitaan heidän taustoista
huolimatta, jotta heillä olisi yhtäläiset mahdollisuudet oppia.
(http://www.ihmisoikeudet.net/ihmisoikeudet/oikeus-opetukseen/)
sellaista, mikä kehittää oppijan persoonaa ja omaa arvoa, sekä opettaa kunnioittamaan ihmisoikeuksia ja
perusvapauksia. Niille, jotka eivät ole kyenneet päättämään perusopintojaan, on annettava mahdollisuus
opintojen käymiseen myös tuettuna. Opettaja on vastuussa siitä, että hänen opettamansa materiaali
kunnioittaa näitä säädöksiä. Samalla myös opettajan tulee kunnioittaa oppilaitaan heidän taustoista
huolimatta, jotta heillä olisi yhtäläiset mahdollisuudet oppia.
(http://www.ihmisoikeudet.net/ihmisoikeudet/oikeus-opetukseen/)
Ihmisoikeudet opetuksessa ovat vastaavia opettajan eettisten periaatteiden kanssa; opetuksen pitää olla
tasapuolista kaikille ja kaikilla pitää olla yhtäläiset mahdollisuudet opetukseen. Opettajan on otettava
huomioon oppilaittensa taustat ja pystyttävä toimimaan vuorovaikutuksessa myös oppilaittensa huoltajien
kanssa. Ihmisoikeuksien ylläpitäminen ja kunnioittaminen on asia, jota opettaja voi omalla esimerkillään,
sekä vuorovaikutuksen kautta opettaa oppilailleen. Niin ihmisoikeudet kuin opettajan ammattietiikka ovat
asioita, joiden pitää olla opettajalla selkäytimessä; opettajuus on palveluammatti, jossa pitää asettaa kaikki
asiakkaat, eli oppijat saman arvoisiksi, olipa heidän taustansa mitkä tahansa. Kaikilla on oikeus
laadukkaaseen ja nykyaikaiseen opetukseen; valtion pitää taata, että koululaitoksilla on vaadittavat resurssit
ja opettajat yhdessä koululaitosten kanssa varmistaa, että opetussisältö on vaadittavan tasoista.
tasapuolista kaikille ja kaikilla pitää olla yhtäläiset mahdollisuudet opetukseen. Opettajan on otettava
huomioon oppilaittensa taustat ja pystyttävä toimimaan vuorovaikutuksessa myös oppilaittensa huoltajien
kanssa. Ihmisoikeuksien ylläpitäminen ja kunnioittaminen on asia, jota opettaja voi omalla esimerkillään,
sekä vuorovaikutuksen kautta opettaa oppilailleen. Niin ihmisoikeudet kuin opettajan ammattietiikka ovat
asioita, joiden pitää olla opettajalla selkäytimessä; opettajuus on palveluammatti, jossa pitää asettaa kaikki
asiakkaat, eli oppijat saman arvoisiksi, olipa heidän taustansa mitkä tahansa. Kaikilla on oikeus
laadukkaaseen ja nykyaikaiseen opetukseen; valtion pitää taata, että koululaitoksilla on vaadittavat resurssit
ja opettajat yhdessä koululaitosten kanssa varmistaa, että opetussisältö on vaadittavan tasoista.
Lähteet
YK:n ja EU:n säätämät artiklat liittyen opetukseen ja ihmisoikeuksiin.
http://www.ihmisoikeudet.net/ihmisoikeudet/oikeus-opetukseen/ (Viitattu 22.6.2018)
http://www.ihmisoikeudet.net/ihmisoikeudet/oikeus-opetukseen/ (Viitattu 22.6.2018)
YK:n toiminnan päämäärät ja periaatteet.
http://www.ykliitto.fi/yk70v/yk (Viitattu 22.6.2018)
Tasa-arvo
Suomen YK-liitto on määritellyt tasa-arvon tarkoittavan ihmisten yhdenvertaista arvoa ja asemaa niin
yksilönä kuin yhteiskunnan jäsenenä, riippumatta henkilön sukupuolesta, kansallisesta alkuperästä,
rodusta, sukupuolisesta suuntautumisesta, uskonnosta, kielestä, poliittisesta mielipiteestä, yhteiskunnallisesta
asemasta tai varallisuudesta. Sukupuolten tasa-arvo on myös yksi YK:n ihmisoikeusjulistuksen tavoitteista.
(http://www.ykliitto.fi/yk70v/sosiaalinen/tasa-arvo) Suomessa on tasa-arvolaki, jonka keskeisin tavoite on edistää
sukupuolten tasa-arvoa, estää sukupuoleen perustuvaa syrjintää, edistää naisten asemaa työelämässä sekä
estää sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun perustuvaa syrjintää. (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1986/19860609#P8b)
Tasa-arvolaki kieltää oppilaitoksissa tapahtuvan syrjinnän edellä mainittujen seikkojen perusteella.
Koulutuksen järjestäjän on huolehdittava, että syrjintää ennaltaehkäistään ja tasa-arvoa edistetään
suunnitelmallisesti ja järjestelmällisesti. (https://www.tasa-arvo.fi/koulut-ja-oppilaitokset) Tasa-arvolaki velvoittaa
oppilaitoksia jokaiselta kouluasteelta laatimaan toiminnan kehittämiseen tähtäävän tasa-arvosuunnitelman,
jonka suunnittelussa tulee osallistaa myös opiskelijat mukaan.
yksilönä kuin yhteiskunnan jäsenenä, riippumatta henkilön sukupuolesta, kansallisesta alkuperästä,
rodusta, sukupuolisesta suuntautumisesta, uskonnosta, kielestä, poliittisesta mielipiteestä, yhteiskunnallisesta
asemasta tai varallisuudesta. Sukupuolten tasa-arvo on myös yksi YK:n ihmisoikeusjulistuksen tavoitteista.
(http://www.ykliitto.fi/yk70v/sosiaalinen/tasa-arvo) Suomessa on tasa-arvolaki, jonka keskeisin tavoite on edistää
sukupuolten tasa-arvoa, estää sukupuoleen perustuvaa syrjintää, edistää naisten asemaa työelämässä sekä
estää sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun perustuvaa syrjintää. (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1986/19860609#P8b)
Tasa-arvolaki kieltää oppilaitoksissa tapahtuvan syrjinnän edellä mainittujen seikkojen perusteella.
Koulutuksen järjestäjän on huolehdittava, että syrjintää ennaltaehkäistään ja tasa-arvoa edistetään
suunnitelmallisesti ja järjestelmällisesti. (https://www.tasa-arvo.fi/koulut-ja-oppilaitokset) Tasa-arvolaki velvoittaa
oppilaitoksia jokaiselta kouluasteelta laatimaan toiminnan kehittämiseen tähtäävän tasa-arvosuunnitelman,
jonka suunnittelussa tulee osallistaa myös opiskelijat mukaan.
Tulevan opettajan on ensiarvoisen tärkeää ymmärtää aiheen ajankohtaisuus. Opiskelijamme on yhä useammin
muualta kuin Suomesta ja oppilaitoksemme ovat monikulttuurisia. Opiskelijat ilmentävät myös seksuaalista
suuntautumistaan huomattavasti avoimemmin kuin vaikka 20 vuotta sitten. Opettajan roolissa edistetään
oppilaitoksessa tehtyä toiminnallista tasa-arvosuunnitelmaa omalla esimerkillä ja opettaja on tärkeässä roolissa
suunnitelmien täytäntöönpanijana ja opiskelijoiden osallistajana. Osallistamalla opiskelijat mukaan tasa-
arvosuunnitteluun, on toimenpiteisiin sitoutuminen parempaa.
muualta kuin Suomesta ja oppilaitoksemme ovat monikulttuurisia. Opiskelijat ilmentävät myös seksuaalista
suuntautumistaan huomattavasti avoimemmin kuin vaikka 20 vuotta sitten. Opettajan roolissa edistetään
oppilaitoksessa tehtyä toiminnallista tasa-arvosuunnitelmaa omalla esimerkillä ja opettaja on tärkeässä roolissa
suunnitelmien täytäntöönpanijana ja opiskelijoiden osallistajana. Osallistamalla opiskelijat mukaan tasa-
arvosuunnitteluun, on toimenpiteisiin sitoutuminen parempaa.
Meillä Suomessa on edelleen paljon opiskelualoja, jotka ovat sukupuolettuneita. Näitä ovat esimerkiksi hoitoala
tai tekniikan alat. Jo opiskeluvalinnoissa ja opiskelua ohjaavissa keskusteluissa tulee kohdata opiskelija tasa-
arvoisesti, puhutella ihmisarvoa kunnioittaen sukupuolesta tai muusta taustasta riippumatta sekä mahdollistaa
opiskelijalle omien mielenkiinnon kohteiden seuraaminen esimerkiksi uravalintoja tehtäessä; tyttökin voi
opiskella autokorjaajaksi tai poika vaatesuunnittelijaksi. Opettaja voi olla myös edistämässä tietoutta sukupuolen
moninaisuudesta esimerkiksi oppimateriaalivalinnoillaan, jolloin seksuaalisuuntautumisten kirjo tai ihonvärien
moninaisuus saadaan näkyvämmäksi ja lisätään opiskelijoiden tietoutta aiheesta.
tai tekniikan alat. Jo opiskeluvalinnoissa ja opiskelua ohjaavissa keskusteluissa tulee kohdata opiskelija tasa-
arvoisesti, puhutella ihmisarvoa kunnioittaen sukupuolesta tai muusta taustasta riippumatta sekä mahdollistaa
opiskelijalle omien mielenkiinnon kohteiden seuraaminen esimerkiksi uravalintoja tehtäessä; tyttökin voi
opiskella autokorjaajaksi tai poika vaatesuunnittelijaksi. Opettaja voi olla myös edistämässä tietoutta sukupuolen
moninaisuudesta esimerkiksi oppimateriaalivalinnoillaan, jolloin seksuaalisuuntautumisten kirjo tai ihonvärien
moninaisuus saadaan näkyvämmäksi ja lisätään opiskelijoiden tietoutta aiheesta.
Opettajan roolia ei voi väheksyä erityisesti nuoren ihmisen elämässä, olemmeko tasa-arvon edistäjiä vai
stereotypioiden vahvistajia? Opettaja voi (asenteen lisäksi) pedagogisilla ratkaisuilla ja menetelmillä joko
edistää tasa-arvoa tai heikentää sitä. Jo oppimisympäristöjen suunnittelussa tulisi huomioida, että tilat takaavat
yksityisyydensuojaa mutta ovat mahdollisimman vähän sukupuolettuneita. Keskeinen tasa-arvon toteutumista
ohjaava toimenpide opettajan työssä on opiskelijan arviointi. Arvioinnissa täytyy olla neutraali ja puolueeton,
eikä opiskelijan tausta, sukupuoli tai mikään muu kuin oppimiselle asetetut tavoitteet tule olla arvioinnin perustana.
stereotypioiden vahvistajia? Opettaja voi (asenteen lisäksi) pedagogisilla ratkaisuilla ja menetelmillä joko
edistää tasa-arvoa tai heikentää sitä. Jo oppimisympäristöjen suunnittelussa tulisi huomioida, että tilat takaavat
yksityisyydensuojaa mutta ovat mahdollisimman vähän sukupuolettuneita. Keskeinen tasa-arvon toteutumista
ohjaava toimenpide opettajan työssä on opiskelijan arviointi. Arvioinnissa täytyy olla neutraali ja puolueeton,
eikä opiskelijan tausta, sukupuoli tai mikään muu kuin oppimiselle asetetut tavoitteet tule olla arvioinnin perustana.
Lähteet:
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1986/19860609#P8b (viitattu 20.6.2018)
https://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/ohjeita_koulutuksen_jarjestamiseen/toiminnallinen_tasa_arvosuunnittelu
_oppilaitoksissa (viitattu 20.6.2018)
_oppilaitoksissa (viitattu 20.6.2018)
https://www.tasa-arvo.fi/koulut-ja-oppilaitokset (viitattu 20.6.2018)
http://www.ykliitto.fi/yk70v/sosiaalinen/tasa-arvo (viitattu 20.6.2018)
Taustamateriaali: https://www.tasa-arvo.fi/documents/10181/34936/Tasa-arvolaki%2C+
oppilaitokset+ja+sukupuolen+moninaisuus+%28STM+2015%29/4b259cc9-9e12-4166-b808-3ad630497fca
oppilaitokset+ja+sukupuolen+moninaisuus+%28STM+2015%29/4b259cc9-9e12-4166-b808-3ad630497fca
Yhdenvertaisuus opettajan työssä
Yhdenvertaisuus on ensisijaisen tärkeää opetustyössä. Kohdatessa opiskelijoita on kaikki kohdeltava
yhdenvertaisesti riippumatta opiskelijan taustasta. Oppilaitokset ovat hyvin monimuotoisia yhteisöjä ja
kaikille on annettava samat mahdollisuudet ottaen huomioon jokainen yksilö. Esimerkiksi luokkatilassa voi
olla useita ulkomaalaistaustaisia opiskelijoita. Yleensä kaikilla on jonkinlainen suomen kielen taito, mutta
opettaessa on pyrittävä kuitenkin toteuttamaan opetusta esimerkiksi mahdollisimman selkokielisesti, niin
että kaikilla on mahdollisuus oppia. Käytännön harjoitustehtävissä esimerkiksi auton renkaan vaihdossa
opettajan malli esimerkillä on selkeyttävä merkitys yhdenvertaisen opetuksen kannalta. Opettajan on
pystyttävä tarjoamaan erilaisia opetusmenetelmiä ja -ympäristöjä. Opetusmateriaali tulee olla kaikille
saatavilla. On osattava tunnistettava oppilaiden erityistarpeet ja huomioitava se opetusta järjestettäessä ja
opintoja arvioitaessa. Opettajan on pystyttävä tarjoamaan tukea ja neuvontaa, jotta jokainen voi suoriutua
opinnoista. Mikäli yhdenvertaisuus ei toimi on siihen puututtava mahdollisimman varhaisessa vaiheessa
jotta jokaisella olisi mielekästä opiskella.
Korttikoulutuksen osalta yhdenvertaisuus toteutuu siinä, että jokaiselle opiskelijalle annetaan mahdollisuus
saada ajo-oikeus syntymäpäivänään, mikäli hänellä on itsellään siihen motivaatiota.
Opettajan tulee toimia esimerkkinä opiskelijoille ja oppilaitokset ovatkin erityisasemassa
yhdenvertaisuuden edistämisessä. On hyvä opettaa opiskelijoita kohtaamaan ja toimimaan erilaisten
ihmisten kanssa. Opiskelijoiden aloittaessa koulutus on opettajalla tärkeä tehtävä saada ryhmä
ryhmäytymään sellaisin keinoin että opiskelijat kokevat olevansa yhdenvertaisia keskenään, sekä
kohtelemaan kanssa opiskelijoitaan yhdenvertaisesti.
Yhdenvertaisuudesta säädetään Suomen perustuslaissa. Yhdenvertaisuuteen liittyy useampi lainsäädäntö.
Myös liikenneopettajan työtä ohjaavat omat lait ja säädökset. Nämä helpottavat ja auttavat toimimaan
yhdenvertaisesti kaikkia kohtaan. Myös oman työyhteisön säädökset ja ohjeet auttavat ohjaamaan työssä
ja niiden noudattaminen heijastuu toimivaan työyhteisöön. Yhdenvertaisuus tuo avoimuutta ja lisää
luottamusta opiskelijoiden ja opettajien välillä. Työyhteisössä yhdenvertaisuutta miettiessä pystyy
kehittämään ja miettimään sekä omaa että organisaation toimintaa ja toimintatapoja. Kun yhdenvertainen
kohtelu on kunnossa se heijastuu varmasti myös ulospäin, mikä luo hyvää mainetta sekä opetukselle että
oppilaitokselle.
Lähteet
Oppia kaikille! -Yhdenvertaisuussuunnittelun opas oppilaitoksille
www.yhdenvertaisuus.fi
Kommentit
Lähetä kommentti